11/07/2017

120 estudiants de secundària i batxillerat participen dels tallers científics de l’EstiURV

Durant una setmana prenen part en alguna de les vuit propostes que es fan als diferents campus de la Universitat

Estudiants de 1r de Batxillerat durant el taller Microorganismes en el teu got: begudes fermentades.

Són joves que enguany han cursat quart d’ESO o primer batxillerat i que des d’aquest dilluns, dia 10 de juliol i fins divendres  poden  participen en algun dels vuit tallers científics que organitza la URV, amb l’objectiu de fomentar el seu interès per la ciència i despertar vocacions. Sis  dels tallers s’han planificat per a alumnes de primer de 4t d’ESO i de 1r de batxillerat i n’hi ha dos que són únicament per a alumnes de 1r de batxillerat.

Les sis propostes d’aquest estiu per a 4t d’ESO i 1r de batxillerat són les següents:

• English Matters. L’objectiu és millorar les destreses orals en llengua anglesa, així com potenciar les habilitats per aprendre en anglès i el coneixement sobre el món anglosaxó. El curs proporciona eines per assolir un nivell oral avançat. Durant les sessions es treballen temes d’interès i es fan activitats dinàmiques que tracten aspectes de pronunciació, estructures gramaticals, vocabulari i fluïdesa.
  • Introducció al dibuix tècnic a les enginyeries mitjançant el modelatge 3D. S’introdueix els alumnes en els conceptes bàsics de la representació gràfica de l’enginyeria mitjançant metodologies de modelatge en 3D amb el programari SOLIDWORKS. Es fan tasques de disseny en 3D, representació gràfica i acotació normalitzada de peces amb creació de plànols i simulació dels mecanismes dissenyats.
  • La Internet de les coses & Big Data.  La internet de les coses fa referència a la interconnexió dels objectes de la vida quotidiana amb la internet: el microprocessador processa la informació que rep a través dels sensors i, amb els resultats, interactua amb el món observat o envia informació a internet. Aquesta gran quantitat d’informació es pot analitzar per obtenir nous coneixements que poden utilitzar-se per millorar la vida de les persones.

Dos estudiants durant el taller de l'Internet de les coses.
    Dos estudiants de 4rt d’ESO durant el taller de l’Internet de les coses & Big Data.
  • Química i Bioquímica.  Aquest curs està dirigit a estudiants interessats en les ciències experimentals com la química, la bioquímica o la biologia. Consisteix en cinc activitats amb contingut teòric i pràctic, dues relacionades amb la química, dues amb la bioquímica i la biologia molecular, i una referent a la innovació en resolució de problemes.
  • Generació de formes tridimensionals amb eines tradicionals i informàtiques. La representació tridimensional d’objectes és un tema de gran projecció i el curs introdueix l’alumnat en aquest món. Per donar continuïtat al modelatge tridimensional, s’introdueix els estudiants en la tecnologia de la impressió 3D. Poden aprendre com materialitzar els seus dissenys, utilitzant des de les tècniques clàssiques de construcció de maquetes fins a les més actuals.
  • Introducció a l’Enginyeria Mecànica assistida per ordinador. Una activitat en la qual es dóna  una visió de l’assistència dels programaris actuals a l’enginyeria mecànica. Es treballa amb el software Creo 2.0 per realitzar diferents tasques representatives de l’enginyeria mecànica. Treballen amb el disseny 3D i la creació de plànols, l’aplicació dels mòduls de simulació en què es realitzen  simulacions de mecanismes, càlculs estructurals i mecanitzat de peces, entre altres.

I per a primer de batxillerat:

• Microorganismes en el teu got: begudes fermentades. Els microorganismes participen en moltes transformacions que són part fonamental de l’elaboració d’aliments i begudes. Al llarg d’aquest curs es fa una introducció als processos relacionats amb l’elaboració de begudes fermentades i pràctiques que permeten conèixer més els microorganismes que intervenen en la seva producció.
  • RobòTIC@. En aquest curs l’estudiant munta i programarà un robot educatiu de Lego (model NXT). Aprèn  a programar moviments i a interpretar les senyals dels sensors. Tot es fa de forma pràctica i al final els coneixements es posaran a prova a través d’una competició.

Cursos per a professors de secundària

D’altra banda durant la primera setmana de juliol s’ha dut a terme el programa Aprofundiments, de formació per als professors de secundària sobre els coneixements i la recerca generats en les diferents disciplines acadèmiques. Enguany s’han ofert  8 propostes que han aplegat a 230 professors,

Imatge del curs “Innovació i tecnologia a la cuina. Quins són els secrets?” en què s’ha analitzat els secrets de la química de les reaccions en aliments.

EstiURV i Aprofundiments formen part del programa Nexes que impulsa l’Oficina d’Orientació Universitària per fomentar la col·laboració entre secundària i la URV i generar, difondre i compartir coneixement. En el cas d’Aprofundiments s’organitza conjuntament amb l’Institut de Ciències de l’Educació.