12/06/2015

170 investigadors es reuneixen a Tarragona en el principal congrés de recerca enològica de l’Estat

El XIII Congrés Nacional d’Investigació Enològica (GIENOL 2015) ha reunit durant quatre dies al Palau de Congressos de Tarragona investigadors i representants d’empreses per parlar de les darreres recerques en els àmbits de la viticultura, la microbiologia, la tecnologia enològica, la criança i l’envelliment, i l’anàlisi i el control de la qualitat del vi. A banda de les conferències i de les sessions de pòsters -que han estat virtuals-, durant el Congrés s’ha fet l’assemblea general de la xarxa GIENOL i s’han organitzat visites a cellers del Priorat i del Penedès

Des de l’arqueologia del vi en època romana, a l’automatització de processos enològics, passant, entre altres, pel màrqueting olfactiu aplicat al vi. Són només alguns dels temes que s’han tractat durant el XIII Congrés Nacional d’Investigació Enològica, que aquest 2015 ha tornat a Tarragona, des d’on es va impulsar l’any 1994. Investigadors de tot l’Estat s’han reunit durant quatre dies, del 9 al 12 de juliol, per tractar les darreres recerques enològiques. Aquest any, els 150 pòsters que s’han presentat s’han exposat de forma virtual, de manera que es poden continuar consultant després del congrés, es poden descarregar i s’hi poden deixar opinions que arribaran a l’autor del treball a través de la plataforma PosterClic.

A banda de la presentació de comunicacions per part dels investigadors i d’algunes empreses del sector, durant aquests dies s’han fet visites a cellers i espais relacionats amb el món del vi del Priorat i del Penedès. El divendres, abans d’iniciar les ponències, ha tingut lloc l’assemblea de GIENOL (la xarxa de Grups de Recerca Enològica, que reuneix 52 grups de tot l’estat). En l’assemblea s’ha acordat impulsar l’ús de les xarxes socials per millorar la comunicació entre els socis de la xarxa. Els grups que integren GIENOL procedeixen de 20 universitats i 6 organismes públics d’investigació.

Els assistents van fer dues sessions de visites a cellers del Priorat i del Penedès-
Els assistents han fet dues sessions de visites a cellers del Priorat i del Penedès.
Una de les visites va ser a la Cartoixa d'Scala Dei.
Una de les visites ha estat a la Cartoixa d’Scala Dei.

El congrés se celebra cada dos anys –tot i que, en un principi, s’organitzava cada any- i va tenir el seu origen en unes jornades científiques que es van celebrar a l’antiga seu de l’escola d’Enologia de Tarragona, l’any 1994. Hi van participar 70 investigadors i va suposar la primera trobada dels grups d’investigació enològica que integraven la xarxa GIENOL. Les jornades van ser organitzades, junt amb altres col·laboradors, pel doctor Josep Guasch, exdegà de la Facultat d’Enologia i responsable en aquell moment del grup de recerca de Química Analítica Enològica i dels Aliments, origen de l’actual grup iSens. Durant les jornades es va presentar el primer directori de grups d’investigació enològica, que recopilava les dades del personal investigador i les línies de recerca dels grups que existien en aquell moment.