16/04/2018

53 alumnes de tot l’Estat participen a l’Olimpíada de Geografia a la URV

Posen a prova els coneixements sobre el medi físic i humà, geografia regional i cartografia, entre d'altres

Un moment de la prova de la 9a fase estatal de l'Olimpíada de Geografia a la Facultat de Turisme i Geografia.

La Facultat de Turisme i Geografia va acollir dissabte 14 d’abril la 9a edició de la fase estatal de l’Olimpíada de Geografia, l’edició amb més participació de totes les que s’han fet. Hi van participar 53 alumnes de segon de batxillerat de 14 comunitats autònomes de l’Estat. L’Olimpíada va consistir en una prova de 100 preguntes multi resposta basades en els continguts de l’assignatura de Geografia de 2n de Batxillerat. Els participants havien de demostrar els seus coneixements sobre qüestions del medi físic i humà, geografia regional i cartografia, entre d’altres. Els guanyadors van ser: Gerard Farré, de les Illes Balears, Blanca Barreiro, de l’Aragó, i Iñaki Esnal, del País Basc.

Era la primera vegada que la URV acollia aquesta fase estatal, que ha estat organitzada pel Colegio de Geógrafos, el Departament de Geografia i la Facultat de Turisme i Geografia de la URV.  Ha estat l’edició en què hi ha hagut més participants, concretament els tres guanyadors de les 18 fases locals que es van celebrar durant els mesos de febrer i març a nivell de districte universitari. Un cop feta la prova, el primer, segon i tercer classificats van obtenir un certificat acreditatiu, una medalla i 500, 300 i 200 euros, respectivament. Els classificats entre la 4a i la 10a posició van rebre un certificat acreditatiu i un premi de 50 euros. Finalment, tots els participants van rebre un certificat i un obsequi.

D’esquerra a dreta, Iñaki Esnal, Blanca Barreiro i Gerard Farré , guanyadors de la fase estatal de la 9a Olimpíada de Geografia.

Per a Òscar Saladié, professor del Departament de Geografia, , activitats com aquesta serveixen per donar a conèixer que “la geografia no és memoritzar capitals i muntanyes, sinó entendre els processos que es produeixen en el medi natural i que s’interrelacionen amb la població i les diferents activitats socioeconòmiques que es realitzen en el nostre entorn”. A partir d’aquí, la feina del geògraf consisteix a “fer un anàlisi territorial i fer propostes per a la millora de la qualitat de vida de la població i contribuir a que el model de desenvolupament sigui més sostenible”. És per això que destaca la importància de la disciplina per “poder prendre decisions fruit del coneixement del territori”.

Així, el responsable dels estudis considera que el grau de Geografia, Anàlisi Territorial i Sostenibilitat de la URV és indicat per a aquells estudiants compromesos i preocupats per les qüestions territorials i ambientals. En aquest sentit poden treballar tant a l’administració pública, en les àrees de medi ambient, territori, urbanisme i desenvolupament local, entre d’altres, com també al sector privat en consultories. Saladié també destaca el fet que els geògrafs reben una important formació en l’ús dels Sistemes d’Informació Geogràfica.

Els participants a l’Olimpíada provinents de diversos punts de l’Estat van fer una visita al parc de la Torre d’en Dolça de Vila-seca, per conèixer la recuperació de l’espai natural, i un recorregut que enllaçava Port Aventura, Salou, la Pineda i la petroquímica per tenir una visió complerta del territori, amb les diferents infraestructures de transport i comunicació existents i l’entramat urbà. L’Ajuntament de Vila-seca i la URV van fer una recepció als alumnes i acompanyants el divendres 13 d’abril al Castell de Vila-seca.

Els participants a l’Olimpíada de Geografia a la recepció de l’Ajuntament de Vila-seca. el Col·legi de Geògrafs i la URV al Castell de Vila-seca.

A més de les institucions organitzadores, l’Olimpíada ha comptat amb la col·laboració i el patrocini de l’Instituto Geográfico Nacional, el Patronat Municipal de Turisme de l’Ajuntament de Vila-seca, la Càtedra URV/Dow de Desenvolupament Sostenible i el vicerectorat de docència, estudiants i comunitat universitària de la URV.