06/10/2017

A Cel Obert incorpora nous espais patrimonials amb intervencions efímeres

El festival de Tortosa rep el suport del Campus Extens de la URV des del primer any

Imatge d'una de les intervencions de la passada edició d'A Cel Obert al pati de Sant Jordi i Sant Domènech, on hi ha l'Escola Oficial d'Idiomes. /A CEL OBERT

Diversos edificis patrimonials del centre històric de Tortosa es transformen, durant el cap de setmana del 6, 7 i 8 d’octubre, per acollir les creacions dels artistes guanyadors de la quarta edició del festival d’intervencions efímeres A Cel Obert, un projecte que posa en valor el patrimoni arquitectònic de la ciutat i alhora promoure la creativitat entre artistes de diferents disciplines. Enguany, el tema d’A Cel Obert és la perspectiva i s’hi ha presentat un centenar d’artistes. D’aquests, el jurat ha seleccionat cinc obres guanyadores que són les que es materialitzen en diferents espais patrimonials de la ciutat, la majoria patis de gran valor arquitectònic que estan tancats bona part de l’any.

Així, els artistes guanyadors de l’edició 2017 d’A Cel Obert i els patis on exposaran són: Angel Enrique Cuadrado i Lucía Heras (Estudio New Old) que intervenen el pati del Reial Monestir de la Puríssima Concepció Victòria, amb l’obra “Through the looking-glass” ; Màrius Domingo i Manuel Pérez instal·len l’obra “Reflexions” al pati de Sant Jordi i Sant Domènec; Sergi Arbusà (Penique Produccions) “Globoverd”, al pati de Sant Jaume i Sant Maties. Víctor Solanas-Díaz “Out of neither”, al Palau Montagut; i Meritxell Solé i Jordi Martínez (1000 arquitectures) “Punts de vista”, al pati del Convent de Sant Joan.

A banda de les cinc intervencions que han guanyat el concurs, al Museu de Tortosa es pot veure “Cloud Hunter”, de Col·lec, i al pati del Palau Despuig la instal·lació “Crescendo”, del Grup d’Investigació d’Arquitectura, Energia i Medi Ambient de l’ETSAB-UPC. A més, enguany, per primera vegada, s’ha implicat a set centres escolars, amb 1.600 alumnes en total de primària, secundària i batxillerat, que actuen com a coneixedors i com a protagonistes a la vegada. Els elements que han creat aquest escolars s’exposen en una intervenció al passatge Franquet, espai que entra per primera vegada en l’itinerari d’A Cel Obert.

A Cel Obert és un projecte que surt per iniciativa d’un grup de joves compromesos amb la cultura i el patrimoni de Tortosa sota l’aixopluc de l’Ajuntament. Es tracta d’una iniciativa que ha comptat des del primer any amb el suport del Campus Extens de la URV a Tortosa, conegut abans com Antena Cultural, a més la seua coordinadora i doctora en Història de l’Art, Núria Gil, és membre del jurat. “Pensem que des del campus hem de fer costat a aquestes propostes que dinamitzen la vida cultural de la nostra ciutat al mateix temps que posen en valor el patrimoni arquitectònic i cultural”, assenyala Gil. Els altres membres del jurat són: Pau De Solà-Morales, professor agregat de Tècniques de Representació i de Teoria de l’Arquitectura a l’Escola d’Arquitectura de Reus (URV), d’on actualment n’és el director; la periodista cultural Laura Sangrà; i Maria Bernad, dissenyadora i cocreadora del festival A Cel Obert.

Aquest divendres, 6 d’octubre es fa la inauguració, a les 19:00 hores, que va seguida d’una visita guiada per tots els patis amb els mateixos artistes. Demà dissabte 7 hi haurà dues visites guiades més (18 h i 19.30 h) amb sortida des del Museu, i una última el diumenge 8 al matí (11 h), just abans del lliurament de premis (12.30 h), al mateix Museu. Els escolars dels diferents centres educatius de Tortosa fan una visita durant el divendres al matí.