10/05/2016

Alumnes de l’escola Puigcerver guanyen un dels primers premis del Concurs de Cristal·lització

Alumnes de l’assignatura optativa de Física i Química de 4ESO de l’escola Puigcerver de Reus han guanyat, per segon any consecutiu, un dels tres primers premis del V Concurs de Cristal·lització a l'escola, en el qual hi ha participat uns 1.700 alumnes de mig centenar de centres de tot Catalunya i ha comptat, de nou, amb la URV com un dels coorganitzadors

Cristal·lizació a l?Escola- Puigcerver-16

Els alumnes Adrià Calvo, Eugeni Just, Enrique Martínez, amb Mercè Muntané com a professora, han estat els vencedors d’un dels tres primers premis del Concurs de Cristal·lització a l’escola, una convocatòria organitzada per la UB, la URV, a UAB i la Fundació Bancària “La Caixa” que vol potenciar la importància del món dels cristalls en la societat, i fomentar l’estudi, el treball sistemàtic, el pensament científic i la comunicació entre els joves estudiants mitjançant experiments atractius de cristal·lització.

El concurs està dirigit a professors i alumnes de segon cicle d’educació secundària obligatòria (ESO) i de batxillerat. La jornada final del certamen i l’acte de lliurament de premis als guanyadors va tenir lloc el divendres 6 de maig al CosmoCaixa. En la final, els alumnes participants van defensar davant del jurat els treballs cristal·logràfics que havien dut a terme i van exposar la metodologia científica per obtenir-los.

Imatge dels alumnes, mostrant els seus treballs al jurat del concurs.
Imatge dels alumnes mostrant els seus treballs al jurat del concurs.

Per poder tirar endavant aquesta proposta els professors de secundària van rebre sessions de formació a la Facultat de Química de la URV, en les que se’ls va oferir conceptes fonamentals de cristal·lografia i cristal·lització que els van  permetre explicar als seus alumnes els procediments que havien de seguir per dur a terme les experiències de cristal·lització i obtenir els cristalls per participar en el concurs. En aquesta edició hi han participat 12 centres de les comarques tarragonines.

Després d’un temps de treball dels alumnes als centres, ajudats pels professors i assessorats pels membres dels equips de recerca de les universitats, els instituts van seleccionar els treballs. Els alumnes no només havien de mostrar els cristalls obtinguts sinó que també van haver de  preparar un pòster científic per explicar el procés que van seguir, el treball realitzat i els resultats.

L’equip organitzador de la Universitat Rovira i Virgili ha estat format per Magdalena Aguiló, Maria Cinta Pujol i  Rosa Maria Solé del  Grup de Física i Cristal·lografia dels Materials.