14/11/2017

Carlos Sánchez i Ángel Huete guanyadors de la cinquena edició del concurs ‘Vols saber què investigo?’

La final d'aquest concurs, en què hi participen doctorands de la Universitat, s’emmarca dins de la Setmana de la Ciència

Imatge dels participants del concurs, amb els dos guanyadors amb el taló que els acredita.

Vols saber què investigo? és un concurs de monòlegs científics en el qual es pretén que els participants –sis doctorands de diferents àmbits- expliquin al públic quina investigació estan duent a terme, de manera amena, adaptant el llenguatge a persones amb diferent coneixement i utilitzant únicament les habilitats comunicatives i algun objecte de suport, en no més de cinc minuts. Més de 400 persones han omplert aquest dimarts el Teatre Bartrina, entre els estudiants de secundària d’instituts de Reus, Tarragona, Constantí i Cambrils i el públic en general.

Carlos Sánchez, guanyador de la cinquena edició del concurs durant el seu monòleg que s’ha emportat també el premi del públic.

En aquesta cinquena edició del concurs el jurat –format per la delegada del rector de Comunicació, Noemí Rabassa; la guanyadora de l’edició de l’any passat, Judit Morlà, i la monologuista científica i integrant de la companyia Big Van, Helena González- han decidit que el guanyador hagi estat Carlos Sánchez que està fent un doctorat Erasmus Mundus en Quaternari i Prehistòria. El seu monòleg l’ha titulat “Dientes, dientes, que es lo que nos gusta” i s’ha emportat també el premi del públic.

Ángel Huete, el segon classificat, en un moment de la seva actuació.

El segon classificat ha estat Ángel Huete, pel monòleg “Llegaron los e-diccionarios”. Huete, que està fent el doctorat en Estudis Humanístics, ha parlat de la necessitat de fer diccionaris en línia i adaptats al llenguatge d’ús comú.

Anna Obradors, parlant dels trastorns alimentaris.
L’acte l’ha conduit el periodista i presentador Carles Cortès.

En aquesta cinquena edició del concurs hi han pres part quatre doctorands més:  Anna Obradors, del programa de doctorat Antropologia i Comunicació, que ha presentat el monòleg “I tu, com ho veus? en què parla dels trastorns del comportament alimentari i de la necessitat de fer-ne prevenció a partir de l’experiència dels joves que els han patit.

Joan Miró, del doctorat en Biomedicina, que  ha parlat d’”Els bacteris amics” en què ha tractat de la importància que té per la flora intestinal l’alimentació i l’entorn;  Josep Maria Grau, del doctorat en Antropologia i Comunicació que, en el seu monòleg “Els pollastres virtuals” ha tractat de la manera com els ciutadans, a través del twitter, poden generar contingut i tenir repercussió al mateix nivell que perfils de personatges mediàtics.  També hi ha pres part Sara Arranz amb el monòleg titulat “Sèries i porros”. Arranz  que fa el doctorat de Salut, Psicologia i Psiquiatria ha parlat dels trastorns psicòtics en adolescents i joves relacionats amb el consum de cànnabis.

Joan Miró, amb el monòleg “Els bacteris amics”.
Josep Maria Grau, amb el monòleg “Els pollastres virtuals”
Sara Arranz, amb el monòleg “Sèries i porros”

La convocatòria vol incentivar els investigadors i les investigadores joves a divulgar el desenvolupament i els resultats de la seva feina com a científics, i promoure l’accés de la societat a la recerca que es fa a la Universitat, utilitzant nous formats de divulgació.

Els Big Van, la companyia de científics sobre rodes, han actuat durant el matí.

La sessió ha comptat també amb els monòlegs de la companyia Big Van, un grup de científics sobre rodes que canvia la visió de la ciència, que ha tingut molt bona acollida. Es defineixen com a investigadors de dia i monologuistes científics de nit, i provenen de diferents àmbits del coneixement. A través del gènere teatral del monòleg, aquests artistes pugen a l’escenari per divulgar, de forma entretinguda i divertida.

Judit Morlà, guanyadora de l’edició anterior i finalista també del concurs de monòlegs científics Famelab.

Durant l’acte d’avui també ha presentat un monòleg Judit Morlà, que va ser la guanyadora de l’edició passada del concurs que ha presentat el monòleg “I tu, com explicaries que vibres?”  en què ha parlat noves maneres de detectar les mutacions dels gens.

Aquesta activitat està cofinançada per la Fundació Espanyola per a la Ciència i la Tecnologia (Fecyt) i per la Diputació de Tarragona.

Podeu veure tots els vídeos aquí.