31/01/2017

Cartografies d’aprenentatge, o representar artísticament el coneixement

Estudiants del grau de Mestres d'Educació Infantil han instal·lat propostes artístiques a espais de la facultat per a representar la seva experiència. Les "cartografies d'aprenentatge" incorporen els llenguatges artístics a l'organització de la informació

Amb el títol “Cartografies d’aprenentatge”, des del dimarts 24 de gener estudiants del grau de Mestres de l’especialitat d’ Educació Infantil han instal.lat propostes artístiques en diversos espais de la Facultat de Ciències de l’Educació i Psicologia per a representar la seva experiència.  Es tracta d’una metodologia de treball utilitzada a l’assignatura Ensenyament-aprenentatge de l’expressió plàstica, de 3er curs del grau. Aquesta metodologia pretén explorar formats creatius de representació del coneixement, inspirant-se en tendències recents que posen en valor els formats artístics i visuals com l’Arts Based Research o l’A/R/Tography.

L’alumnat, al llarg de la carrera, te ocasió d’experimentar diverses modalitats d’avaluació, des de les més convencionals com exàmens o treballs escrits fins a exercicis d’indagació o de reflexió com portafolis, dietaris, etc. Cadascuna d’aquestes metodologies pot fer aportacions rellevants a la seva formació, però les “cartografies d’aprenentatge” permeten incorporar també algunes  possibilitats interessants dels llenguatges artístics: atendre no només al contingut sinó també a la seva recepció personal, recollir la veu dels participants, no limitar-se a  reproduir la resposta esperada, i en definitiva, privilegiar aspectes com l’experiència estètica, la creativitat o la sensibilitat artística.

Les “cartografies” pretenen desenvolupar també els avantatges dels formats visuals: evidenciar les relacions entre els elements representats, destacar l’estructura de conjunt, la jerarquia dels conceptes implicats. Els estudiants s’han de plantejar com organitzen la informació per a que sigui comprensible.

Han practicat la metodologia prop de vuitanta estudiants de l’assignatura Ensenyament-aprenentatge de l’expressió plàstica, a la Facultat al campus Sescelades i a la Seu Universitària del Baix Penedès. El responsable de l’assignatura és el professor Albert Macaya i l’imparteixen també les professors Cinta Mata, Magda Murillo i Eloisa Valero, del Departament de Pedagogia.