18/10/2018

La Càtedra Baixeras analitza l’obra i la figura d’Aureli i Maria Aurèlia Capmany

Les estudiants Berta Sans i Elena Fierli guanyen la beca de la Càtedra per cursar el doctorat en Filologia Catalana a la URV

Un moment de la cinquena jornada Càtedra Josep Anton Baixeras de Patrimoni Literari Català.

La Càtedra Josep Anton Baixeras de Patrimoni Literari Català del Departament de Filologia Catalana de la URV va organitzar la V Jornada de la Càtedra Baixeras, enguany dedicades a Aureli Capmany i Maria Aurèlia Capmany. La jornada va tenir lloc el passat 17 d’octubre a la Sala de graus del Campus Catalunya de la URV durant tot el dia.

Al llarg del matí, es van portar a terme quatre conferències dedicades a l’obra i la figura d’Aureli Capmany. A la primera de totes, “Cançons pe construir la història d’un país: el cançoner d’Aureli Capmany”, Jaume Ayats va parlar sobre la voluntat de Capmany de construir una cultura popular de caràcter nacional a partir de l’oralitat i la cançó. Tot seguit, Francesc Massip va explicar diferents trets de les danses catalanes i la importància d’aquestes per Aureli Capmany amb “Aureli Capmany i la dansa”. Roger Costa va definir la figura intel·lectual de Capmany, les seves motivacions i els seus procediments metodològics a “Aureli Capmany, un folklorista entre el romanticisme i el positivisme”. La darrera conferència d’un matí marcat per l’alta assistència a la jornada va ser la de Dolors Llopart, “Aureli Capmany, folklorista apassionat i mestre versàtil”.

La primera conferència de la tarda, ja dedicada concretament a Maria Aurèlia Capmany, va ser “L’Aureli i la Maria Aurèlia, rondalles i cançons”, on Montserrat Palau va explicar la relació entre l’un i l’altra a partir de la tradició oral popular. Tot seguit, Guillem-Jordi Graells va parlar de la figura de Maria Aurèlia Capmany com a intel·lectual amb “Maria Aurèlia Capmany, escriptora i intel·lectual”.

Beques per cursar el doctorat en Filologia Catalana

Durant l’acte va tenir lloc el lliurament de beques “Josep Anton Baixeras Sastre- Fundació Privada Mútua Catalana” per cursar el Doctorat en Filologia Catalana dins el programa de doctorat d’Estudis Humanístics de la URV. Berta Sans Monroig i Elena Fierli van ser les estudiants guanyadores de les dues beques predoctorals que atorga anualment la Càtedra, patrocinades per la Fundació Privada Mútua Catalana i que arriben a la 4a edició. Sans elaborarà la tesi, dirigida pel professor Pere Navarro, a partir d’un estudi geolingüístic sobre els parlars de la comarca del Baix Maestrat, mentre que Fierli durà a terme una tesi dirigida per la professora Montserrat Palau sobre “Les presentacions dels cossos i de les sexualitats en els llibres il·lustrats publicats a Catalunya per a la franja d’edat de 0 a 18 anys”.

Finalment, es va presentar el quadern Traducció literària de la Càtedra i el volum quart de l’Obra completa de Josep Anton Baixeras, amb els ponents Magí Sunyer, Alba Tomàs, Josep Anton Codina i Jordi Jané. La jornada va concloure amb l’espectacle “Carme Sansa diu i canta Maria Aurèlia Capmany”, en què Sansa va interpretar diferents peces de Capmany acompanyada a l’acordió per Jaume Mallofré.