12/12/2019

Cinc exestudiants amb celler propi expliquen el seu aprenentatge sobre l’emprenedoria

La Facultat d'Enologia homenatja Lluís Arola, Montse Nadal i Albert Mas, impulsors dels estudis, del celler experimental Mas dels Frares i de la seva internacionalització, durant la inauguració del curs del centre

Eduard Sanromà, Francesc Frisach, Agustí Torelló, Carme Casacuberta i Patrick Morillo durant la taula rodona moderada pel professor del Departament de Gestió d’Empreses, Jaume Gené.

Per primera vegada, aquest curs s’imparteix a la URV una assignatura d’emprenedoria en diverses titulacions. Es tracta d’un pla pilot que s’implementa a les facultats de Química i Enologia i a l’ETSE i l’ETSEQ perquè els estudiants es graduïn tenint les eines bàsiques per emprendre si volen impulsar el seu projecte.

A la Facultat d’Enologia aquestes eines seran útils per aquells que decideixin crear el seu propi celler. Per això  els protagonistes de la inauguració del curs del centre, que s’ha fet aquest dijous, han estat 5 exestudiants que van decidir treballar produint vins per al seu celler: Patrick Morillo, del Celler Comunica (DO Montsant); Carme Casacuberta, del Celler Olivardots (DO Empordà); Agustí Torelló, d’AT Roca (DO Penedès); Francesc Frisach, del Celler Frisach (DO Terra Alta), i Eduard Sanromà (DO Tarragona).

La trajectòria de tots cinc és diversa i de diferent durada però tots han extret conclusions sobre allò que més pes ha tingut per tirar endavant el seu propi projecte. Són aprenentatges que han adquirit amb l’experiència i que han transmès als futurs enòlegs: la importància de comptar amb socis en qui confiar, tenir un pla d’empresa, una estratègia de vendes i una visió clara abans que res, i també conèixer món per incorporar noves perspectives a la feina, reservar-se temps per experimentar i equivocar-se i, sobretot, cultivar la paciència, perquè cal comptar uns deu anys abans no es recupera la inversió inicial.

Morillo ha ressaltat la importància de tenir coneixements en els diversos camps que abasta un celler, des de la vinya fins a la gestió i comercialització, però sobretot saber “recolzar-te en gent que conegui molt bé cada tema”. Com Morillo, Casacuberta no prové d’una família de celleristes, ni tan sols de viticultors, per això, un cop creat el seu projecte a l’Empordà, va decidir formar-se a la Facultat d’Enologia i apostar per recuperar varietats autòctones. Casacuberta ha destacat l’existència de nombrosos ajuts per als qui volen emprendre i crear el seu celler, però també la importància de saber-los trobar.

A més de les fonts de finançament, un projecte s’alimenta d’allò que ja s’està fent en altres països i també per la posada en valor del paisatge on s’ubica. Així ho veu Agustí Torelló, que ha recomanat veure món abans d’emprendre o d’agafar les regnes del celler familiar. Una idea que comparteix Francesc Frisach, que, a més, ha recomanat reservar una petita part de la producció per experimentar, condició per innovar i diferenciar-se. Aquesta idea l’ha dut a la pràctica Eduard Sanromà, el més jove de tots, amb el seu propi celler a Vilarodona, on elabora 7 vins monovarietals.

Lluís Arola, Montse Nadal i Albert Mas, la generació de pioners que se’n va

L’acte d’inauguració del curs ha servit per homenatjar “una generació de pioners”, com els ha qualificat el degà de la Facultat, Joan Miquel Canals: Lluís Arola, Montse Nadal i Albert Mas, que s’han jubilat enguany. Arola va ser l’impulsor i primer director de l’Escola d’Enologia de Tarragona fins a crear-se la URV, de la que més tard va ser rector i després director del Centre Tecnològic de Nutrició i Salut. “Els enòlegs espanyols li deuen a ell la creació de la llicenciatura en Enologia”, ha apuntat Canals.

Albert Mas també va ser director i degà de la Facultat, sota el mandat del qual es va inaugurar la finca experimental de Mas dels Frares. “Li hem de reconèixer l’aposta per la internacionalització de la Facultat”, amb iniciatives com ara el Màster Erasmus Mundus en Enoturisme, ha explicat Canals. Montse Nadal va ser responsable del celler experimental i pionera en viticultura perquè “va tirar endavant la disciplina de sommelier i que sigui un tema clau”.

Lluís Arola, Joan Miquel Canals i Montse Nadal durant l’homenatge de la Facultat d’Enologia als professors que es jubilen.
Presentació de la verema 2019

Fernando Zamora, director del celler experimental Mas dels Frares ha presentat el resultat de la collita 2019, “força bona en quantitat i qualitat”. La primavera plujosa i l’estiu sec han propiciat la bona maduració del raïm, que ha arribat als 14,9º en el cas del Cabernet Sauvignon. En la verema van participar-hi els estudiants de tercer curs i els del Màster en Enoturisme.

Els nous vins que ja es poden comprar al Celler Mas dels Frares i a les botigues de Vins i Licors Jové de Tarragona són:

• Vi blanc URV, amb moscatell d’Alexandria i de Frontignan, garnatxa i sauvingon blanc, molt aromàtic sense sucre afegit però tampoc amargor.
  • Negre jove URV, de maceració carbònica amb ull de llebre, a la qual s’hi afegeixen garnatxa i merlot.
  • Vi Criança URV, de la collita 2015, amb cupatge de cabernet sauvignon i merlot.
  • Vi escumós Blanc de Blancs, amb xarel·lo, macabeu, parellada i chardonnay
  • Vi escumós Wintour, un rosat de syrah elaborat pels estudiants del Màster Erasmus Mundus en Enoturisme.