09/12/2015

Clara Granell obté una beca internacional per aprofundir la recerca sobre xarxes complexes

La doctoranda de la URV ha guanyat una de les nou beques competitives que ha concedit aquest 2015 la James S. McDonnell Foundation per als estudiants de doctorat que investiguen sobre els sistemes complexos. Durant dos anys aprofundirà en els seus coneixements d’estadística als Estats Units

Aquesta beca permet als guanyadors cursar un postdoctorat durant dos anys a la universitat del món que decideixin. Per a la qual cosa, la fundació finança la seva recerca amb 200.000 dòlars. Clara Granell ha decidit anar a investigar al Departament de Matemàtiques de la Universitat de Carolina del Nord, a Chapel Hill, on aprofundirà els seus coneixements d’estadística.

Clara Granell està a punt d’acabar el doctorat en Enginyeria Informàtica a l’Escola Tècnica Superior d’Enginyeria de la URV. La tesi, que llegirà en unes setmanes, ha estat supervisada pels doctors Àlex Arenas i Sergio Gómez, del grup de recerca Alephsys Lab. Granell investiga en xarxes complexes, un camp interdisciplinar que pren com a base coneixements i tècniques de les matemàtiques aplicades, la computació, la intel·ligència artificial i la física estadística.

La investigació en sistemes complexos es dedica a estudiar sistemes formats per unitats en interacció que presenten un comportament global, que no és la suma directa dels seus comportaments individuals. Aquesta interacció forma una xarxa on les unitats o nodes tenen connexions molt heterogènies.

Existeixen molts sistemes biològics, tecnològics i socials formats per components individuals enllaçats entre ells, com ara les xarxes d’ordinadors, les relacions d’amistat entre persones o la interacció entre proteïnes, per exemple. Representar aquests sistemes mitjançant xarxes complexes fa possible l’aplicació d’un seguit d’eines derivades de la física i les matemàtiques que ajuden a entendre la relació entre l’estructura i el funcionament d’aquests sistemes, permetent en alguns casos fins i tot predir-ne el seu funcionament futur.

La intenció de la Clara Granell de cara als propers dos anys a la Universitat de Carolina del Nord, a Chapel Hill, és investigar la inferència en xarxes. La inferència en xarxes permet, a partir de la informació estructural de la xarxa observada i fent ús de models probabilístics, trobar un model més genèric al qual pertany la xarxa que s’estudia i fer-lo servir per completar la informació d’aquesta xarxa, possiblement amb intencions predictives.

Clara Granell va estudiar Enginyeria Tècnica en Informàtica de Sistemes a la URV i el màster interuniversitari UPC-URV-UB en Intel·ligència Artificial. De fet, la seva intenció –si la situació ho permet- seria tornar a la URV després de passar un temps als Estats Units i haver enfortit la seva carrera científica.