23/11/2018

El col·loqui internacional sobre Pompeu Fabra aplega experts en lingüística a la URV

S'hi presentaran més de 30 comunicacions i ponències i es faran activitats com la representació d'un monòleg sobre Pompeu Fabra, una viquimarató, un taller per a professorat de secundària i una exposició, que ja es pot veure al campus Catalunya

L'exposició itinerant "Pompeu Fabra. Una llengua completa" es pot veure fins al 3 de desembre al CRAI del campus Catalunya.

El Col·loqui Internacional “La lingüística de Pompeu Fabra” és una cita obligada per a tots els professionals i estudiosos de la llengua catalana, que se celebra periòdicament a la URV i enguany arriba a la cinquena edició. Del 28 al 30 de novembre aplegarà al campus Catalunya experts en lingüística que, des de diversos àmbits, aportaran novetats i reflexions sobre la normativa de la llengua catalana. El col·loqui serà l’ocasió perquè els lingüistes debatin conjuntament per primer cop la nova Gramàtica de la llengua catalana i la nova Ortografia catalana que l’Institut d’Estudis Catalans (IEC) va publicar l’any 2016 i 2017, respectivament.

Els lingüistes presentaran 27 comunicacions de temes diversos relacionats amb la codificació de la llengua i hi haurà sis ponències, entre les quals destaquen la del professor de la Universitat de Leipzig, Klaus Bochmann, “Pressupostos i implicacions glotopolítiques de la normativització lingüísitica” i la del professor de la URV i comissari de l’Any Fabra, Jordi Ginebra, “La nova gramàtica de l’Institut d’Estudis Catalans com a obra descriptiva: primeres valoracions”.

Precisament aquest serà l’espai per analitzar la nova normativa de l’IEC. El divendres 30 de novembre a la tarda es farà la taula rodona “La reforma normativa de la llengua catalana a debat”, en què Isidor Martí, membre de la Secció Filològica de l’IEC; Albert Pla i Nualart, cap de correcció del diari Ara, i Pau Vidal, traductor i divulgador lingüístic, oferiran la seva visió sobre l’aplicació de la nova ortografia i gramàtica.

També hi haurà un espai dedicat a l’adaptació de la nova normativa de l’IEC a Secundària, amb un taller adreçat específicament al professorat d’aquest nivell educatiu impartit per Carles Royo, professor de la URV expert en educació lingüísitca i literària i didàctica de les ciències experimentals i de la matemàtica.

Una exposició, un espectacle i una viquimarató oberts al públic

D’altra banda, hi ha alguns actes oberts al públic general amb motiu dels cent cinquanta anys del naixement de Pompeu Fabra i del centenari de la Gramàtica catalana. El dimecres 28 de novembre a les 17:30 h i a les 17: 45 h es farà una visita guiada a l’exposició “Pompeu Fabra. Una llengua completa”, que des de la setmana passada i fins al 3 de desembre es pot veure al CRAI del campus Catalunya. La mostra inclou vuit blocs expositius que presenten l’obra de Fabra i els elements principals de la seva biografia. Acompanya l’exposició una selecció documental de les obres més representatives de Pompeu Fabra que formen part del fons bibliogràfic del CRAI de la URV. Es tracta d’una mostra itinerant organitzada per la Direcció General de Política Lingüística de la Generalitat de Catalunya, amb textos de Josep Penya, disseny gràfic d’Anna Jordà i l’assessorament de Jordi Ginebra.

El mateix dimecres a les 20 h a l’Aula Magna del campus Catalunya, s’hi representarà Pompeu Fabra: jugada mestra!, un monòleg escrit i interpretat per Òscar Intente i dirigit per Maria P. Pla, de la companyia Inútils Mots – Teatre de la paraula. L’espectacle utilitza la metàfora esportiva per introduir l’espectador a la dimensió científica, humana i ciutadana del geni ordenador de la llengua catalana, que era un tennista apassionat.

L’endemà dijous 29 de novembre a la tarda, hi ha programada la Viquimarató Pompeu Fabra. Es tracta d’una activitat en què les persones que ho vulguin podran trobar-se al Tinglado 1 del moll de Costa, al Port de Tarragona, per ampliar els articles de la Viquipèdia relacionats amb el lingüista que va codificar la llengua catalana. D’aquesta manera, els experts proporcionen informació i bibliografia de qualitat i els viquipedistes l’elaboren per publicar a l’enciclopèdia d’accés obert a Internet. Es tracta de V Nit de la Llengua al Món Digital – Viquimarató de la llengua catalana, que organitzen la Direcció General de Política Lingüística del Departament de Cultura i la Fundació Amical Wikimedia, i té lloc simultàniament a Tarragona, Girona i Tortosa. Tarragona s’ha convertit en la seu central de l’activitat, coincidint amb el col·loqui Fabra que es fa cada 5 anys a la URV.

El divendres 30 de novembre es farà una presentació de llibres publicats recentment amb motiu de l’Any Pompeu Fabra: Els principis fonamentals en la tasca normativitzadora de Pompeu Fabra, de Joan Martí Castell; L’abecé de Pompeu Fabra i Ruta Pompeu Fabra, de David Paloma i Mònica Montserrat; Comunitat lingüística i norma. Actes del IV Col·loqui Internacional «La lingüística de Pompeu Fabra» (Tarragona, 18, 19 i 20 de novembre de 2013), de diversos autors; Escrits sobre Fabra, de Josep Murgades, i La victòria de Pompeu Fabra, d’Antoni Rovira i Virgili, amb introducció i edició de Jordi Ginebra i Marina Mallafrè.

Inscripcions obertes

Les inscripcions al Col·loqui i al taller per a professorat de secundària són obertes fins al mateix dia 28, quan comença el congrés. Cal fer-les al web del V Col·loqui Internacional “La lingüística de Pompeu Fabra”, on també s’hi pot trobar el programa complet.