03/11/2017

Comunicat del rector sobre la destitució i l’empresonament del legítim Govern de Catalunya

Les opinions de tota la comunitat universitària es recolliran en una declaració institucional del Claustre

El rector de la URV, Josep Anton Ferré, ha emès un comunicat aquest matí, que ha enviat a la comunitat universitària.

El text diu: “El Claustre de la URV reunit al mes de juny passat es va manifestar de forma majoritària a favor que Catalunya pogués decidir el seu futur en un referèndum d’autodeterminació acordat amb l’Estat. Posteriorment, el passat 1 d’octubre vam veure tot un conjunt d’actuacions de violència injustificable destinades a reprimir el referèndum convocat pel Govern català, les quals ens van fer manifestar de nou que la convivència només es pot construir a les urnes i que res que surti de les urnes atempta contra la democràcia, sinó que la fa més forta, inclusiva i duradora. I a les darreres setmanes hem vist com han estat empresonats els dirigents de l’ANC i d’Òmniun Cultural, Jordi Sànchez i Jordi Cuixart, i han destituït el Govern de Catalunya. Malauradament, ahir aquesta situació de confrontació a Catalunya va culminar amb l’empresonament d’una part important dels consellers del Govern i del vicepresident, tots privats de llibertat per haver volgut materialitzar les idees polítiques de molts ciutadans que els han votat, alhora que s’anuncien ordres de detenció contra la resta de consellers i contra el president de la Generalitat.

No puc interpretar el sentit de totes les opinions de la comunitat universitària, que només es poden recollir en una declaració institucional del nostre Claustre —el qual ja està previst per al proper 23 de novembre—, però com a màxim responsable de la Universitat, no puc restar en silenci davant els fets esdevinguts en les darreres hores per proclamar de nou que els problemes polítics requereixen solucions polítiques que han de ser respectuoses amb totes les opinions i opcions polítiques, sense exclusions i sense revenges, i s’hi ha d’arribar a través del diàleg i la negociació. El dret i les lleis s’han d’entendre com un instrument per trobar solucions democràtiques als problemes polítics i no per crear-ne de nous o per agreujar els existents. Per aquest motiu les societats amb més tradició democràtica opten més sovint per adequar les lleis a la voluntat expressada pels ciutadans a les urnes que no pas a l’inrevés, com alguns postulen com l’única expressió possible de l’estat de dret.

La destitució i l’empresonament del legítim Govern de Catalunya sorgit de les urnes en les darreres eleccions no contribueix de cap manera a la convivència i a la cerca de solucions que pugui assumir una gran part de la població i, per tant, cal exigir l’excarceració de tots els detinguts. Alhora, reitero el meu compromís amb les propostes formulades per la Taula per la Democràcia i per la Comissió Independent de Mediació, Diàleg i Conciliació, a les quals ja vam donar suport fa pocs dies, en el sentit de demanar que es restableixi el funcionament ordinari de les institucions d’autogovern de Catalunya com a mitjà per aconseguir un sistema de convivència i organització política, econòmica i social basat en la pau, el respecte, la tolerància, els drets i llibertats de tota la ciutadania. Una convivència en pau, un respecte i una tolerància que us demano que vulguem preservar activament dins de la comunitat universitària per nosaltres mateixos i com a exemple per al conjunt de la societat”.

Tarragona, 3 de novembre del 2017