16/02/2017

Consumir greixos saturats i d’origen animal augmenta el risc de patir diabetis tipus 2

Consumir greixos saturats i d’origen animal, com la mantega, rica en àcids grassos saturats i trans, s’associa a tenir més risc de patir diabetis tipus 2.

Consumir greixos saturats i d’origen animal, com la mantega, rica en àcids grassos saturats i trans, s’associa a tenir més risc de patir diabetis tipus 2. En canvi, el consum de iogurt sencer comporta menys risc. És el resultat del seguiment durant quatre anys de més de 3.000 homes i dones d’entre 50 i 80 anys participants en el projecte PREDIMED, estudi clínic d’intervenció nutricional en pacients amb alt risc cardiovascular

Recentment les guies dietètiques per a la població han fet un gir cap a una dieta més rica en aliments d’origen vegetal (com llegums, cereals integrals, fruites, verdures i fruita seca) i més baixa en aliments d’origen animal i processats (concretament carn vermella o pastisseria industrial). Cada vegada és més evident que una dieta alta en aliments d’origen vegetal i baixa en aliments d’origen animal, com la dieta mediterrània, té efectes beneficiosos sobre la salut i s’ha demostrat que redueix l’impacte ambiental al planeta.

Els investigadors de la Unitat de Nutrició Humana de la Universitat Rovira i Virgili, en col·laboració amb els altres centres participants en l’estudi PREDIMED i la Universitat de Harvard, han volgut anar més enllà i avaluar exactament quins greixos dietètics es relacionen amb el fet de tenir més risc de patir diabetis tipus 2. Han investigat també quins efectes tenen sobre la diabetis diferents aliments alts en greixos saturats, que s’han relacionat prèviament amb les malalties cardiovasculars.

Els resultats més rellevants d’aquest treball —fruit del seguiment durant quatre anys de més de 3.000 homes i dones d’entre 50 i 80 anys— demostren que les persones que ingereixen greixos saturats i greixos d’origen animal tenen dues vegades més risc de patir diabetis tipus 2 comparat amb aquelles persones que en mengen menys. El consum de 12 grams al dia de mantega s’ha relacionat amb el doble de risc de patir diabetis al cap de quatre anys i mig, que és el temps durant el qual s’ha fet el seguiment dels voluntaris que han participat en el projecte. En canvi, menjar un iogurt sencer al dia s’associa a un 35% menys risc de desenvolupar diabetis. En aquest estudi s’han analitzat les dades de 3.349 participants amb alt risc cardiovascular de l’estudi PREDIMED que no tenien diabetis a l’inici de l’estudi, se’ls va seguir durant una mitjana de quatre anys i mig, durant els quals 266 persones van desenvolupar  la malaltia.

Unitat de Nutrició Humana de la URV.

Aquest estudi, liderat pels doctors Marta Guasch-Ferré, investigadora de l’Escola de Salut Pública de Harvard; Nerea Becerra-Tomás, de la Unitat de Nutrició Humana, i Jordi Salas-Salvadó, director de la Unitat de Nutrició Humana de la URV i l’Hospital Universitari de Sant Joan de Reus, i investigador principal de la Xarxa CIBERobn de l’Institut Carlos III, tots membres de l’Institut d’Investigació Sanitària Pere Virgili (IISPV), s’ha publicat a la coneguda revista científica The American Journal of Clinical Nutrition aquest febrer.

Segons els investigadors, els resultats destaquen les propietats saludables de la dieta mediterrània en la prevenció de malalties cròniques, en concret la diabetis tipus 2, i la importància de substituir el consum de greixos animals i saturats (especialment la carn vermella i processada) per d’altres d’origen vegetal, com l’oli d’oliva o la fruita seca.

Referència bibliogràfica: Guasch-Ferré M, Becerra-Tomás N, Ruiz-Canela M, Corella D, Schroder H, Estruch R, Ros E, Arós F, Gómez-Gracia E, Fiol M, Serra-Majem L, Lapetra J, Basora J, Martín-Calvo N, Portoles O, Fitó M, Hu FB, Salas-Salvadó J. Total and subtypes of dietary fat intake and risk of type 2 diabetes mellitus in the Prevención con Dieta Mediterranea study. Am J Clin Nutr 2017;105:1–13


Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà.

*