19/01/2017

Consumir oli d’oliva verge redueix un 51% el risc de tenir una fractura osteoporòtica

Una recerca de la URV ha demostrat que el consum habitual d’oli d’oliva verge disminueix un 51% el risc de patir una fractura osteoporòtica. L’estudi, que forma part del projecte PREDIMED (Prevenció amb dieta mediterrània), estima que incorporar en la dieta entre 4 i 5 culleres soperes d’oli d’oliva verge al dia ajuda a protegir l’estructura òssia i a prevenir l’osteoporosi. Aquesta investigació s’ha realitzat en 870 persones que han estat en seguiment durant una mitjana de 9 anys

Investigadors de la Unitat de Nutrició Humana de la Universitat Rovira i Virgili, que han liderat l'estudi.

La Unitat de Nutrició Humana de la URV-IISPV ha demostrat que el consum habitual d’oli d’oliva verge, especialment d’oli d’oliva verge extra, disminueix en un 51% el risc de tenir una fractura osteoporòtica. Aquests resultats evidencien, per primera vegada, el paper beneficiós del consum regular d’oli d’oliva per a la protecció dels ossos. Fins ara, la comunitat científica s’havia fixat, principalment, en els efectes positius derivats de l’administració de components de l’oli, com ara polifenols en càpsules, sobre les fractures òssies; o bé en l’efecte modulador de l’oli sobre alguns factors bioquímics relacionats amb la salut òssia, però no sobre la fractura en si mateixa.

Els investigadors que han liderat l’estudi, Mònica Bulló i Jordi Salas-Salvadó, de la Unitat de Nutrició Humana de la URV i de la Xarxa CIBERobn espanyola -tots dos membres de l’Institut d’Investigació Sanitària Pere Virgili-, atribueixen aquests beneficis “al conjunt de substàncies que componen l’oli d’oliva verge, des del greix fins als polifenols i altres components, per les seves propietats antioxidants i antiinflamatòries”.

Radiografia d'un meluc, amb la part superior del fèmur fracturada / Booyabazooka
Radiografia d’un meluc, amb la part superior del fèmur fracturada / Booyabazooka
Hi han participat 870 persones

Aquest estudi, publicat a la revista Clinical Nutrition, s’ha realitzat en un total de 870 persones d’entre 55 i 80 anys que tenen un elevat risc de malaltia cardiovascular. Aquestes persones han estat reclutades a nivell ambulatori per metges de l’Institut Català de la Salut de les comarques de Tarragona, que van participar en l’estudi PREDIMED (Prevenció amb dieta mediterrània).

Els investigadors també han analitzat l’estil de vida, l’historial clínic i la medicació dels participants, entre altres biomarcadors, per monitorar-ne l’estat de salut. A més, els participants han hagut de contestar diversos qüestionaris sobre la seva alimentació.

Després de gairebé 9 anys de seguiment de mitjana, els investigadors han comprovat que aquelles persones que han consumit més oli d’oliva verge extra, equivalent a 4-5 culleres soperes al dia, presenten un menor risc de patir aquest tipus de fractures, independentment d’altres factors de risc.

Noves recomanacions per a la dieta

La incorporació d’aquest aliment a la dieta habitual és una forma eficaç de protegir els ossos, fins al punt que fa disminuir l’aparició de fractures degudes a l’osteoporosi. Actualment, el tractament de l’osteoporosi és farmacològic mitjançant la suplementació de calci i vitamina D.

Els investigadors consideren que tot plegat indica que l’oli d’oliva contribueix a una millor salut, no només en relació amb la malaltia cardiovascular, com s’ha demostrat prèviament, sinó també en altres com l’osteoporosi, patologia que genera una despesa pública important degut a baixes laborals, immobilitat i dependència en alguns casos.

Aquesta recerca forma part del projecte PREDIMED, un estudi multicèntric d’intervenció nutricional que es va dur a terme a l’Estat entre els anys 2003-2011, amb l’objectiu d’avaluar els efectes de la dieta mediterrània en la prevenció primària de la malaltia cardiovascular. El treball està finançat especialment per l’Institut de Salut Carlos III, principal òrgan públic de finançament de la investigació sanitària en l’àmbit espanyol. També es va comptar amb el patrocini de la Fundación Patrimonio Comunal Olivarero, Borges, La Morella Nuts i la California Walnut Comission.

A més de la URV, en aquest treball hi han participat l’Institut de Salut Carlos III, la Universitat de Navarra, l’Institut d’Investigacions Biomèdiques August Pi i Sunyer (IDIBAPS), l’Hospital Clínic (UB), l’Hospital del Mar i la Universitat de València.

Referència bibliogràfica: García-Gavilán, J., Bulló, M., Canudas, S., Martínez-González, M., Estruch, R., Giardina, S., Fitó, M., Corella, D., Ros, E. and Salas-Salvadó, J. (2017). “Extra Virgin Olive Oil Consumption Reduces The Risk of Osteoporotic Fractures in The Predimed Trial”. Clinical Nutrition. DOI: 10.1016/j.clnu.2016.12.030

1. Josep Maria |

Es tant bo, que fins i tot, crec que n’importem del Marroc, Turquia, Itàlia i Grècia!