05/04/2016

Descobreixen que els tumors de mama depenen del subministrament de greixos per poder créixer

Una investigació de l'Institut de Recerca Biomèdica (IRB Barcelona) en col·laboració amb la Universitat Rovira i Virgili (URV) i hospitals espanyols revela que les cèl·lules de càncer de mama necessiten capturar àcids grassos del seu exterior per seguir proliferant. Els resultats de la recerca s'han publicat a la revista Nature Communications

Els tumors de mama expressen alts nivells de proteïna LIPG (F Slebe, IRB)

Els científics descriuen a Nature Communications que les cèl·lules de mama tumorals necessiten recollir greixos de l’exterior i traslladar-los al seu interior per poder seguir proliferant. La principal proteïna en aquest procés és LIPG, un enzim localitzat a la membrana (la capa exterior que envolta les cèl·lules) sense l’activitat de la qual, la cèl·lula tumoral no pot créixer. Les anàlisis de més de 500 mostres clíniques de pacients amb diferents tipus de tumors de mama revelen que el 85% tenen alts nivells de LIPG.

A Espanya, el càncer de mama és el tumor més freqüent en dones i el quart en ambdós sexes (dades SEOM, 2012), amb més de 25.000 nous diagnòstics cada any. Segons xifres de l’Organització Mundial de la Salut, al món es diagnostiquen 1’38 milions de nous casos i produeix 458.000 morts a l’any (IARC Globocan, 2008).

Es coneixia que les cèl·lules tumorals per créixer capten glucosa de l’exterior de la mateixa manera que se sabia que reprogramen la seva maquinària interna per produir molts més lípids (greixos). La novetat del descobriment radica que per primera vegada es posa al descobert la necessitat de les cèl·lules tumorals d’importar lípids externs.

“Aquest nou coneixement relacionat amb el metabolisme podria representar un taló d’Aquil·les per al càncer de mama” explica l’investigador ICREA i cap de grup de l’IRB Barcelona, ​​Roger Gomis, co-líder del treball amb Joan J. Guinovart, director de l’IRB Barcelona i catedràtic de la Universitat de Barcelona. Els científics demostren en models animals i en cèl·lules tumorals que bloquejant l’activitat de LIPG el tumor deixa de créixer.

Segons els investigadors, el més prometedor d’aquesta nova diana terapèutica és que la funció de la proteïna LIPG no sembla ser indispensable per a la vida, per la qual cosa la seva inhibició generaria menys efectes adversos que altres tractaments. En ser una proteïna de membrana és potencialment més fàcil aconseguir una molècula farmacològica per bloquejar la seva activitat.  LIPG té moltes virtuts com a diana. Els investigadors apunten que, de prosperar una substància que la anul·lés podria convertir-se en la base d’una quimioteràpia més eficaç però menys tòxica que les actualment disponibles. Els científics estan buscant ara aliances internacionals per desenvolupar inhibidors per a LIPG.

En el treball hi ha participat l’equip d’Óscar Yanes del Centre de Ciències Òmiques i del Departament d’Enginyeria Electrònica, Elèctrica i Automàtica de la URV, des d’on s’ha contribuït a descobrir quins lípids  són captats i regulats per la proteïna LIPG, i, per tant, estan involucrats en el creixement tumoral. Per això s’han utilitzat tècniques de metabolòmica per espectrometria de masses i anàlisis computacionals avançats. En el treball també hi han pres part els equips de Joan Albanell de l’Hospital del Mar, Ana Lluch de l’Hospital Clínic de València, Federico Rojo de l’IIS-Fundació Jiménez Díaz.

L’estudi ha rebut el suport financer de la Fundació BBVA, el Ministeri d’Economia i Competitivitat, el Centre d’Investigació Biomèdica en Xarxa “CIBERDEM” i de fons europeus FEDER.

Referència bibliogràfica: Felipe Slebe, Federico Rojo, Maria Vinaixa, Mar García-Rocha, Giorgia Testoni, Marc Guiu, Evarist Planet, Sara Samino, Enrique J. Arenas, Antoni Beltran, Ana Rovira, Ana Lluch, Xavier Salvatella, Oscar Yanes, Joan Albanell, Joan J. Guinovart & Roger R. Gomis. “FoxA and LIPG endothelial lipase control the uptake of extracellular lipids for breast cancer growth” Nature Comms (2016, April 5) Doi: 10.1038/NCOMMS11199