01/08/2017

Desenvolupen un dispositiu que detecta cèl·lules tumorals a la sang

Un grup d’investigadors ha patentat un dispositiu portàtil que permet fer el seguiment del càncer de forma ràpida, econòmica, eficaç i poc agressiva

Investigadors del Departament de Química Física i Inorgànica de la URV, liderats pel professor d’investigació ICREA Ramon Álvarez Puebla i pel catedràtic de Física Aplicada Francesc Díaz, i del Departament d’Oncologia Clínica de l’Hospital Universitari HM Torrelodones, liderat pel professor d’investigació Eduardo García–Rico, han patentat un dispositiu portàtil que detecta cèl·lules tumorals a la sang.

L’aparell quantifica el nombre de cèl·lules tumorals que hi ha en una mostra de sang d’una en una i en temps real. Per això, esdevé una eina que permet disposar d’un instrument mèdic que millora l’eficiència del seguiment, el tractament i el diagnòstic del càncer, ja que ara es podrà fer simplement mitjançant l’adquisició d’una mostra de sang.

Molt útil per a l’ús clínic

Aquest sistema s’ha provat amb èxit en pacients amb càncer de mama amb metàstasi en diferents graus i progressions. De tota manera, l’ús pot estendre’s i aplicar-se a altres tumors si se seleccionen diferents anticossos en analitzar la mostra de sang.

Els pacients que pateixen càncer —i més si tenen metàstasi— requereixen un seguiment continu durant el temps que dura el tractament per avaluar l’evolució de la malaltia. Avui dia, aquest control es fa amb tècniques d’imatge i biòpsies, que són invasives i no sempre són possibles. En canvi, el dispositiu dissenyat pels investigadors de la URV és altament sensible i no requereix recórrer a la cirurgia ni a la radioactivitat. Per això és un mètode molt útil per a l’ús clínic, ja que millora la qualitat de vida del pacient que s’ha de sotmetre constantment a aquest tipus de proves.

El dispositiu pot ser una bona eina per definir adequadament l’estat de salut del pacient. En la llista de mètodes de diagnosi actuals, aquest instrument permet —per les seves característiques— una anàlisi ràpida, econòmica, eficaç i poc agressiva. A més, ajuda a identificar la malaltia amb antelació i a fer un seguiment dels tumors amb resultats més efectius i amb menys toxicitat per al cos dels pacients.

Dos sistemes integrats

Aquest nou aparell consisteix en la integració en miniatura de dos sistemes: un de flux i un d’òptic. En el primer, flueixen alineades les cèl·lules de la mostra de sang. I des del sistema òptic, constituït per dues fibres òptiques (un díode làser i un fotodetector), s’analitzen les cèl·lules i es compten separadament les cancerígenes i les que no ho són. La ràtio informa de l’estat d’evolució de la malaltia.

Zona de mesura del xip. A la part superior es pot veure l’extrem d’una fibra òptica que il·lumina perpendicularment amb llum blava el canal fluídic, per on circulen les cèl·lules, que es mouen d’esquerra a dreta.

Aquest sistema tan complex és el resultat d’una recerca —publicada a la revista del grup Nature Scientific Reports— que forma part de la tesi doctoral d’Eric Pedrol, en la qual també han participat els doctorands Manuel García i Moritz Nazarenus i que està dirigida per Jaume Massons i Francesc Díaz, en col·laboració amb el Departament d’Oncologia Clínica de l’Hospital Universitari HM Torrelodones de la Fundación de Investigación HM Hospitales, liderat pel professor d’investigació Eduardo García–Rico.

El dispositiu s’ha patentat i en són cotitulars la URV, ICREA, el CTQC, la Fundación de Investigación HM Hospitales, Medcom Advance i Medcom Tech, i ja s’ha llicenciat a l’empresa Medcom Science, -una empresa que té com objectiu la investigació bàsica i el desenvolupament de tecnologies per al diagnòstic i el tractament del càncer-, que en farà la comercialització. A la URV, la protecció de la tecnologia i de la llicència de la mateixa a l’empresa Medcom Science s’ha fet a través de la Unitat de Valorització de la URV.

Referència bibliogràfica: E. Pedrol, M. Garcia-Algar, J. Massons, M. Nazarenus, L. Guerrini, J. Martínez, A. Rodenas, A. Fernandez-Carrascal, M. Aguiló, L.G. Estevez, I. Calvo, A. Olano-Daza, E. Garcia-Rico, F. Díaz, R.A. Alvarez-Puebla: “Optofluidic device for the quantification of circulating tumor cells in breast cancer”. Scientific Reports (2017) 7, 3677 (DOI: 10.1038/s41598-017-04033-9).