02/02/2017

Dietistes-nutricionistes recomanen mantenir els lactis a la dieta

Segons l’Organització Mundial de la Salut (OMS), el càncer és una de les principals causes de mort a escala mundial. Tanmateix, segons les diferents entitats de referència, més del 30% de les morts causades per aquesta malaltia es podrien prevenir modificant o eliminant factors de risc claus, especialment els relacionats amb l’estil de vida i l’alimentació. En aquest sentit, un tema de debat infundat ha estat el paper dels lactis. Dietistes-nutricionistes recomanen el seu consum.

La recomanació passa per respectar les quantitats que marquen les guies dietètiques

El Col·legi de Dietistes-Nutricionistes de Catalunya (CODINUCAT) i la Federació Catalana d’Entitats Contra el Càncer (FECEC), coincidint amb la celebració del dia mundial d’aquesta malaltia, el dia 4 de febrer, ha fet pública la seva postura científica sobre el Consum de Lactis i la Incidència de Càncer. Segons una exhaustiva revisió bibliogràfica que han efectuat, aconsellen mantenir els lactis a la dieta consumint-los en les quantitats recomanades a les guies dietètiques.

Pel que s’ha observat fins ara, sembla que el consum de lactis suggereix una certa protecció envers el càncer d’estómac, mama, ovari i bufeta, i també s’associa amb un menor risc de desenvolupar càncer de còlon. En canvi, i sempre a falta d’estudis més concloents, potencialment, i consumits en grans quantitats, més altes a les recomanades, podrien incrementar el risc de desenvolupar càncer de pròstata.

El Col·legi de Dietistes-Nutricionistes de Catalunya (CODINUCAT) i la Federació Catalana d’Entitats Contra el Càncer (FECEC) recorden que els lactis són una font de proteïna d’alta qualitat biològica, és a dir, que aporten molts aminoàcids essencials pel correcte funcionament del nostre organisme. També propicien greix saturat (principalment en els productes sencers), lactosa, calci i altres nutrients essencials, com el fòsfor, iode, vitamines A, B2 i B12. La seva composició fa d’aquests productes un pilar important en l’alimentació de les persones. Per això, més enllà de motiu de preocupació, són un aliment clau en una alimentació saludable.

La revisió, elaborada per membres del CODINUCAT i la FECEC, en total 7 autors, sis dels quals són personal investigador de la Facultat de Medicina i Ciències de la Salut de la Universitat Rovira i Virgili, sent la primera autora la Dra. Rosa Maria Valls del grup NFOC-Salut (Nutrició Funcional, Oxidació i malalties Cardiovasculars), URLA (Unitat de Recerca en Lípids i Arteriosclerosi), CTNS (Centre Tecnològic de Nutrició i Salut), CIBERDEM (Centro de Investigación Biomédica en Red de Diabetes y Enfermedades Metabólicas Asociadas), sota el lideratge de la Dra. Nancy Babio, presidenta del CODINUCAT, membre de la Unitat de Nutrició Humana de la Facultat de Medicina i Ciències de la Salut del departament de Bioquímica i Biotecnologia de la Universitat Rovira i Virgili, de l’Institut d’Investigació Sanitària Pere i Virgili i de la de la Xarxa CIBERobn  de l’Institut Carlos III. Com a representants de la FECEC han participat el Dr. Eduard Batiste-Alentorn, oncòleg de l’Hospital General de Vic i vocal de la junta de la FECEC  i el Dr. Ramón Miralles, president de la FECEC i professor també de la Facultat de Medicina i Ciències de la Salut de la URV.

Aquesta postura té un valor especial no només per la revisió de la literatura sinó per la important col·laboració i revisió feta per diferents membres que pertanyen a la Sociedad Científica Española de Dietética y Nutrición (SEDYN), la Asociación de Dietistas-Nutricionistas de Madrid (ADDINMA), la Societat Catalana d’Alimentació i Dietètica Clínica (SCADC) i el Colegio de Dietistas-Nutricionistas de Andalucía (CODINAN).

De tot aquest treball en equip es conclou que, en quantitats recomanades, no hi ha evidències de que el seu consum sigui perjudicial. Així doncs, d’acord als possibles beneficis dels lactis en la prevenció d’alguns tipus de càncer i dels seus beneficis respecte a altres malalties cròniques, es justifica seguir recomanant el seu consum en el context d’una alimentació saludable i equilibrada.

Referència bibliogràfica:

Rosa M. Valls, Anna Pedret, Maria Pascual, Isabel Megías, Eduard Batiste-Alentorn, Ramón Miralles i Nancy Babio. Postura Científica del Col·legi de Dietistes-Nutricionistes de Catalunya (CODINUCAT) i de la Federació d’Entitats Contra el Càncer (FECEC) sobre consum de lactis i la incidència de càncer.

Disponible aquí