05/03/2019

Dolors Puigjaner: “Els homes haurien d’apoderar les dones del seu voltant”

Dolors Puigjaner i Cristina Urbina reben la Distinció M. Antònia Ferrer 2019 en nom de l'equip Girls'Day 2010-2019. És una jornada que fomenta la vocació de l'enginyeria entre les noies i que compta amb el suport de l'empresa Lear

Les professores Cristina Urbina (esquerra) i Dolors Puigjaner, després de rebre la Distinció.

En l’acte de lliurament de la Distinció avui, la professora Dolors Puigjaner, coordinadora del Girls’Day per l’Escola Tècnica Superior d’Enginyeria (ETSE), ha constatat que “les noies no tenen referents, dones a seguir com a model, en el món de les enginyeries; ja de petites no reben joguines tecnològiques, en els llibres no hi ha científiques importants”. Ha afegit: “Els homes que ens rodegen: pares, germans, fills, companys, haurien d’ajudar les dones que ens apoderéssim perquè en el món som el 50% i el 50%. No podem deixar el disseny del món tecnològic només en mans dels homes.” Per la seva banda, la professora Cristina Urbina, coordinadora per l’Escola Tècnica Superior d’Enginyeria Química (ETSEQ), ha dit que “en l’organització del Girls’Day, que es fa de manera voluntària entre moltes persones, ens impulsa la idea que són Jornades que beneficien els altres, en aquest cas les dones i els homes, tothom”.

La Distinció M. Antònia Ferrer 2019, que cada any atorga la URV en reconeixement a la  promoció per la igualtat d’homes i dones a l’entorn del Dia 8 de Març, ha estat per al col·lectiu de la URV que ha fet possible les Jornades Girls’ Day entre el 2010-2019. Puigjaner i Urbina l’han rebut en nom de l’equip de 82 persones (professorat, personal d’administració i serveis, estudiants i alumni, i empreses col·laboradores) que hi han treballat en les vuit edicions celebrades. La secretària general de la Universitat, Laura Román, ha llegit l’acta del jurat que els ha atorgat la Distinció “per la seva feina continuada, la innovació anual en els tallers per a les noies i el treball en equip”.

“El canvi de les dones a la ciència són molt lents”

“El canvi de situació de les dones en el món de la ciència són molt lents”, ha explicat Joaquina Álvarez-Marrón, geòloga, investigadora del CSIC i presidenta de la Asociación de Mujeres Investigadoras y Tecnólogas (AMIT), que en l’acte ha pronunciat una conferència. L’ha titulat “Científicas y tecnológas: logros y retos”, i hi ha recordat els estudis de la Unió Europea sobre la relació de les dones i la ciència que fa dècades es fan, i en general, tot el coneixement que hi ha sobre la situació: situació que no ha canviat significativament en els últims anys. A Europa hi ha un 33% de dones investigadores sobre el total, un 47% de dones doctores i, en el nivell científic i de gestió del sector més alt, només un 21% de dones sobre el total. AMIT és una organització no governamental, sense ànim de lucre i d’àmbit estatal, que compta amb 900 sòcies. Entre els seus objectius hi ha que les científiques progressin, que siguin justament remunerades i que arribin a posicions de lideratge.

D’esquerra a dreta, en finalitzar l’acte: Inma Pastor, Josep Bonet, Dolors Puigjaner, María José Figueras, Cristina Urbina, Xavier Vilanova, Joaquina Álvarez-Marrón i Laura Román.

La rectora María José Figueras, que ha entregat la distinció, ha fet seva, en el seu discurs, la idea que “és l’enginyeria la que necessita incorporar dones a les seves carreres, per repensar les seves finalitats i posar-les al servei del conjunt de la societat”. “Amb reconeixements com el d’avui, el que volem fer des de la URV és transmetre els valors necessaris que ens han de portar a  aconseguir una societat més justa, més tolerant i més igualitària”, ha dit.

Llista d’espera per participar al Girls’Day

Les Jornades s’organitzen cada any amb èxit, i hi ha llista d’espera dels instituts per participar. Fins al 2019, pel Girls’Day hi han passat més de 1.000 alumnes de tercer curs d’ESO, de 14 i 15 anys,  quan encara no han decidit què volen estudiar. Són de 34 instituts diferents de tota la demarcació, alguns dels quals repeteixen cada any l’experiència. A les Jornades, les noies participen en diferents tallers, com els de l’edició d’enguany, per conèixer les diferents especialitats de les enginyeries: han participat en un joc d’escape room amb les enginyeres de l’empresa col·laboradora Lear, i han resolt problemes; han comprovat, amb estudiants universitaris, les utilitats d’alguns robots; han vist com serà l’alimentació del futur, amb les impressores 3-D; han conegut, amb investigadors, com és la creació d’un producte, i han seguit el procés de fer moure un cotxe només propulsat per hidrogen.

Les participants al taller ofert per les enginyeres de Lear, on havien de resoldre problemes.

Arreu, el percentatge d’estudiants dones a les escoles d’enginyeria és molt baix. En les últimes dues dècades, a la URV els percentatges de dones als diferents ensenyaments  d’enginyeria no han variat essencialment: en el curs 1997-98 era del 22,75%; deu anys més tard, en el curs 2007-08, era del 19,69%. En aquest curs 2018-19, a les dues escoles d’Enginyeria, el percentatge és del 19,47%. En canvi, a la Universitat el nombre d’alumnes dones als graus supera la meitat del total i és del 60,2%.

La implantació del Girls’Day a la URV, l’any 2010, va venir de la mà de l’Observatori de la Igualtat, i Xavier Maixè, llavors director de l’Escola Tècnica Superior d’Enginyeria, va acollir amb entusiasme la iniciativa, que ha continuat gràcies a la perseverància de tothom.

Taller amb la impressora 3-D fent aliments.

L’acte de la Distinció forma part de la 12a Setmana per la Igualtat que se celebra a la URV, a l’entorn del Dia Internacional de les Dones. Aquesta celebració dona compliment a mesures incloses en el II Pla d’igualtat, com la d’incentivar que els centres adoptin estratègies de captació específiques, sobretot en aquells ensenyaments actualment molt feminitzats o masculinitzats. La iniciativa del Girls’Day té voluntat de continuar, mentre no deixem enrere la desigualtat.

Aquí podeu veure el vídeo de presentació del Girls’Day:

Print Friendly, PDF & Email

Comenta

*