10/03/2015

Dos projectes d’educació i un d’ocupació de la URV obtenen ajuts a la recerca del programa RecerCaixa 2014

Els professors Luis Díaz, Dolors Comas i Ignasi Brunet són els responsables dels projectes. L'Obra Social la Caixa i l'ACUP han lliurat a CosmoCaixa els nous ajuts a la recerca de la convocatòria 2014

RecerCaixa és un programa de l’Obra Social “la Caixa” amb la col·laboració de l’Associació Catalana d’Universitats Públiques (ACUP) per donar suport a la recerca científica d’excel·lència a Catalunya. En un acte a Cosmocaixa s’han lliurat els 26 nous ajuts de la convocatòria del 2014 del programa RecerCaixa, per dur a terme projectes d’excel·lència en els camps de les ciències socials, les humanitats i les ciències de la salut, als quals ha destinat 2 milions d’euros.

Entre els 26 projectes seleccionats d’entre 221 que es van presentar, hi ha els tres aconseguits per investigadors de la URV. Són: de l’àrea d’Educació, el projecte “Esforç, informació i expectatives com a determinants de l’èxit acadèmic: una anàlisi empírica en el context de l’educació secundària”, del professor Luis Díaz, del Departament d’Economia. En aquest projecte s’investiguen els determinants i les conseqüències de l’abandonament escolar prematur a Catalunya, centrats en aspectes menys estudiats com el vincle entre el rendiment escolar i factors individuals subjectius, generalment no observables, com ara la motivació, les expectatives i les creences sobre el mercat de treball.

El segon projecte d’Educació és “Formació professional i pimes: el repte de la innovació”, del professor Ignasi Brunet, del Departament de Gestió d’Empreses. La recerca es proposa estudiar l’adequació de la formació en innovació que els centres de FP ofereixen als seus alumnes a les exigències en innovació que les empreses demanen als seus treballadors tècnics; i, a partir d’aquesta formació rebuda, analitzar quina contribució poden fer els treballadors tècnics amb formació en FP a la innovació duta a terme a les pimes.

El tercer projecte seleccionat és d’ocupació i d’igualtat de gènere, i porta per títol “Homes cuidadors: reptes i oportunitats per reduir les desigualtats de gènere i afrontar les noves necessitats de cura”. L’han presentat la investigadora Dolors Comas d’Argemir, del Departament d’Antropologia, Filosofia i Treball Social de la URV, i Diana Marre de la UAB. La implicació dels homes en els treballs de cura és un repte pendent en termes d’igualtat de gènere, però també a l’hora d’afrontar el considerable increment de les situacions de dependència vinculades a l’edat i les necessitats de cura en la societat actual. S’estudien els canvis i les resistències, i s’identifiquen les barreres culturals i d’oportunitat que dificulten la implicació dels homes en aquestes tasques, tant en les remunerades com en les no remunerades.

L’Obra Social la Caixa ha renovat el seu compromís amb la recerca a través del programa RecerCaixa per al període 2015-19, amb una inversió prevista de 9 milions d’euros. En total, des de l’inici del programa i incloent la convocatòria 2014 ja s’han finançat 120 projectes de recerca, i la inversió fins al 2019 suma 18 milions d’euros.