03/05/2016

El Col·legi Diocesà Sagrada Família introdueix un programa innovador d’estimulació psicomotriu en educació infantil

L’equip de mestres i la professora de la URV Míriam Segura coordinen aquesta proposta d’innovació educativa. La iniciativa està donant molts bons resultats en diferents aspectes psicomotrius i també en altres matèries educatives curriculars

Els primers cursos d’educació infantil del Col·legi Diocesà Sagrada Família de Tortosa han incorporat, a les rutines diàries dels seus alumnes, una proposta d’innovació educativa coordinada per l’equip de mestres d’aquests primers cicles i per la professora del campus Terres de l’Ebre, la doctora Míriam Segura.

Es tracta d’un projecte de psicomotricitat que es realitza amb els alumnes de la llar d’infants i amb els del segon nivell d’educació infantil, P3, P4 i P5, enguany, un total de 180 alumnes. Aquest programa sota el títol de “La Psicomotricitat al Col·legi Diocesà Sagrada Família. Un programa d’estimulació primerenca als dos cicles d’Educació Infantil”, té com a objectius estimular l’aprenentatge i les capacitats psíquiques dels infants (sensació, representació, memòria, orientació, simbologia, llenguatge, etc.), estimular el desenvolupament afectiu, cognitiu i conductual i treballar sistemàticament els diferents patrons motors. La doctora Segura ha explicat que “després d’analitzar la seva aplicació durant dos cursos escolars, podem dir que s’han assolit bons resultats en diferents aspectes psicomotors, com per exemple en l’habilitat manual, en el patró de la pinça o en la coordinació òculo-manual, i és per això que la dinàmica ja ha passat a formar part de les rutines diàries de l’alumnat. És un programa que ofereix a l’infant estímuls i informació perquè augmenti els seus camps de coneixements i incrementi l’activitat del propi sistema nerviós. Sempre s’hi respecta l’evolució i característiques de cada alumne”.

Saltar com un cangur o caminar com un mico fins arribar a l’aula de psicomotricitat; un cop a allí, fer un circuit que inclou tombarelles, passar un banc o l’escala de braquiació (que és una escala en posició horitzontal penjada a una alçada determinada i, en passar-la, els infants no toquen a terra amb els peus); i un cop finalitzada la classe, tornar a l’aula fent els mateixos patrons motors que a l’anada. Aquesta és la dinàmica que incorpora el programa i que realitzen els alumnes tots els dies de la setmana durant 20 minuts: tres dies a la setmana amb la tutora, un amb el mestre de psicomotricitat i un altre amb la mestra d’expressió corporal. Amb aquests circuits s’ofereix als infants l’espai i el material necessari per experimentar amb el seu cos i amb els objectes i s’hi treballen els diferent patrons: arrossegament, gatejar, rodolar, caminar, córrer, saltar, reptar, equilibri, tombarella i braquiació.

Aquests bons resultats són els que han portat a l’equip coordinador del projecte a donar a conèixer la seva experiència en el I Congrés Internacional de Psicomotricitat i Neurociències: un enfocament relacional, celebrat els dies 16 i 17 d’abril a la Facultat de Psicologia, Ciències de l’Educació i l’Esport Blanquerna de Barcelona. L’objectiu del congrés era proporcionar un espai de trobada per a professionals i estudiants interessats en la psicomotricitat i fomentar els intercanvis sobre experiències psicomotrius tant en el camp educatiu com terapèutic. Al congrés van participar congressistes d’arreu d’Europa i del continent Americà.