07/07/2016

El consum freqüent de begudes endolcides, light i sucs de fruita augmenta el risc de síndrome metabòlica

Beure més de cinc gots per setmana de begudes ensucrades o edulcorades, incloent-hi les begudes light i els sucs de fruita, augmenta l’obesitat abdominal, la hipertensió arterial, els nivells de triglicèrids en sang i redueix el colesterol bo. Són les principals conclusions d’una recerca realitzada en 1.868 persones d’entre 55 i 80 anys amb un alt risc cardiovascular. El treball forma part de l’estudi PREDIMED (Prevenció amb Dieta Mediterrània), i els resultats s’han publicat a la revista Journal of Nutrition

Les persones que consumeixen més de cinc gots per setmana de begudes ensucrades i begudes endolcides sense sucre presenten, respectivament, un 43% i un 74% més risc de desenvolupar síndrome metabòlica que els que en prenen menys d’un got a la setmana. També s’ha demostrat que un consum elevat de sucs de fruita naturals i envasats augmenta el risc de patir aquesta síndrome amb el temps. Són els resultats d’una recerca desenvolupada per Cíntia Ferreira-Pêgo, sota el lideratge de Nancy Babio i Jordi Salas-Salvadó. El doctor Salas és director de la Unitat de Nutrició Humana de la Facultat de Medicina i Ciències de la Salut, que pertany a la Universitat Rovira i Virgili i l’Institut d’Investigació Sanitària Pere i Virgili, i és investigador principal de la xarxa CIBERobn de l’Institut de Salut Carles III, de la qual també formen part les dues investigadores.

La recerca també demostra que un consum de més de cinc gots per setmana de qualsevol d’aquestes begudes augmenta no només el risc de síndrome metabòlica en el seu conjunt, sinó també d’alguns dels components d’aquesta síndrome. En el cas de les begudes ensucrades, el consum freqüent de més de cinc gots a la setmana incrementa un 9% el risc de tenir hipertensió i també de presentar els nivells baixos de colesterol HDL (l’anomenat colesterol bo). Per la seva banda, les begudes conegudes com a light o diet i els sucs de fruita naturals també s’associen a un major risc d’obesitat abdominal. En comparació amb les persones que rarament consumeixen sucs de fruita envasats i begudes light, les que en prenen més de cinc gots a la setmana tenen més risc de tenir els triglicèrids en sang elevats.

Els investigadors Cíntia Ferreira-Pêgo, Jordi Salas-Salvadó i Nancy Babio, autors de l'estudi.
Els investigadors Cíntia Ferreira-Pêgo, Jordi Salas-Salvadó i Nancy Babio, autors de l’estudi.

En aquest treball es van analitzar les dades de 1.868 participants d’entre 55 i 80 anys sense síndrome metabòlica a l’inici de l’estudi però amb un alt risc cardiovascular. El resultats reforcen la hipòtesi que les begudes ensucrades o edulcorades i els sucs de fruita han d’estar a la cúpula de la piràmide nutricional i que cal disminuir-ne el consum, ja que beure’n més de cinc gots a la setmana s’associa amb el desenvolupament de la síndrome metabòlica i les alteracions que l’acompanyen.

Síndrome metabòlica

La síndrome metabòlica es defineix com un conjunt de factors de risc, com l’obesitat abdominal, la hipertensió arterial, els nivells baixos de colesterol HDL en sang i els elevats de triglicèrids i de glucosa. Es calcula que una quarta part dels adults en països desenvolupats presenten aquest trastorn. Les persones amb síndrome metabòlica tenen dues vegades més risc de morir per un atac de cor o una embòlia cerebral que les que no la presenten.

Les begudes ensucrades presenten un baix valor nutricional, ja que bàsicament aporten grans quantitats de sucres o altres edulcorants. Durant els últims anys, s’ha relacionat el consum excessiu d’aquest tipus de begudes amb un major risc de patir sobrepès i obesitat, diabetis, malalties cardiovasculars i fins i tot alguns tipus de càncer, entre d’altres. No obstant això, encara no hi havia suficient evidència científica que relacioni el consum freqüent d’aquest tipus de begudes amb el risc de desenvolupar una síndrome metabòlica. D’altra banda, pocs estudis han relacionat aquesta síndrome amb el consum de begudes de tipus light o diet, ja que les persones que normalment ingereixen aquests productes acostumen a tenir més cura amb la seva alimentació. En general, la gent sol pensar que els sucs de fruita són opcions més saludables, ja que contenen vitamines i minerals. No obstant això, hi ha pocs estudis que n’hagin analitzat l’efecte sobre el metabolisme.

Ara, les dades d’aquest estudi contribueixen a afirmar la importància de seguir un patró de consum d’aliments i de begudes més propers a la dieta mediterrània per evitar la malaltia. Mentre que beure una quantitat suficient d’aigua (i vi negre amb moderació) són hàbits propis de molts països mediterranis, les begudes ensucrades o edulcorades no.

L’estudi PREDIMED l’han dut a terme diferents equips investigadors pertanyents a diverses universitats i hospitals de l’Estat espanyol i l’ha finançat majoritàriament l’Institut de Salut Carles III.

Referència bibliogràfica:

Ferreira-Pêgo C, Babio N, Bes-Rastrollo M, Corella D, Estruch R, Ros E, Fitó M, Serra-Majem L, Arós F, Fiol M, Santos-Lozano JM, Muñoz-Bravo C, Pintó X, Ruiz-Canela M, Salas-Salvadó J. Frequent consumption of sugar- and artificially sweetened beverages, and natural and bottled fruit juices is associated with an increased risk of metabolic syndrome in a mediterranean population at high cvd risk. JN 2016 June 29

2 replies

1. Ferran Batlle |

I què s’hi podria fer? O quin substitut podríem beure en comptes dels sucs de fruita?

Merci,

1. Nancy Babio |

Aquest estudi s’ha realitzat amb persones amb alt risc cardiovascular. No són resultats extrapolables a la població general. En qualsevol cas, la beguda de primera opció sempre és l’aigua.