18/06/2015

El CTNS estudia els efectes beneficiosos per a la salut del consum de suc de taronja natural

En una licitació pública amb competidors de tot el món, el CTNS ha aconseguit un contracte de més de 500.000 dòlars per realitzar un estudi d'intervenció nutricional amb 250 voluntaris per avaluar els beneficis del consum d'un suc de taronja 100% natural, en un projecte que farà en col·laboració amb investigadors de la URV

Comprovar els efectes saludables del consum del suc de taronja 100% natural, en persones lleugerament hipertenses. Aquest és l’objectiu que persegueix l’estudi del Centre Tecnològic de Nutrició i Salut (CTNS). Per dur-ho a terme, s’utilitzaran marcadors bioquímics per avaluar el seu efecte. A grans trets, es vol comprovar si la presència d’un compost del suc de taronja (hesperidina) té efectes beneficiosos sobre la pressió sanguínia. Per a això, es durà a terme un estudi amb 252 voluntaris lleugerament hipertensos, que hauran de consumir el suc de taronja durant 12 setmanes.

Abans de començar, durant i al final de l’estudi, s’avaluaran paràmetres antropomètrics, bioquímics i de salut, incloent una nova aproximació nutrigenòmica – utilitzant tècniques òmiques per obtenir una visió més holística del que passa a nivell bioquímic a l’organisme– que l’equip de Florida, que finança el projecte, ha valorat molt positivament. El Dr. Lluís Arola, director del CTNS i investigador principal de l’estudi, va signar el contracte el passat mes d’abril, després de l’aprovació per part de l’organisme dels Estats Units que va concedir el projecte.

L’estudi es desenvoluparà al CTNS i s’iniciarà al setembre de 2015 i s’allargarà fins al setembre de 2017. El CTNS (que forma part de la xarxa TECNIO) ultima els preparatius de l’estudi amb l’equip de la Dra. Rosa Solà, catedràtica de Medicina de la Universitat Rovira i Virgili, i compta amb l’aprovació del Comitè Ètic de Recerca de l’Hospital Universitari Sant Joan de Reus.

L’estudi comptarà amb la implicació d’un grup de professionals acadèmics, científics i de la salut, la participació de 252 voluntaris, la realització de més d’1.700 visites de seguiment, l’anàlisi de més de 26.000 mostres de plasma i el consum de més de 7.000 litres de suc de taronja 100% natural, procedent de Florida.

El Florida Department of Citrus dels EstatsUnits va convocar el 2014 una licitació internacional per estudiar els efectes beneficiosos del suc de taronja. Aquesta licitació està finançada per un consorci internacional, la Citrus Health Claim Initiative, format per l’Estat de Florida, l’Associació Internacional de fabricants de suc -a través de la seva filial europea (AIJN)- i els majors productors de cítrics i sucs de Brasil, com a part de la seva estratègia científica internacional.

El CTNS va presentar la proposta que va resultar guanyadora, en la que va proposar un estudi d’intervenció nutricional paral·lel, doble cec, controlat amb placebo, per avaluar els efectes d’un consum crònic i agut d’un suc 100% taronja de Florida, per import de 536.000 dòlars.