21/06/2016

El discurs, els mitjans i la memòria de la Guerra Civil, temes de la “Catalan Journal of Communication and Cultural Studies”

El darrer número de la revista científica Catalan Journal of Communication and Cultural Studies, coordinada des del departament d’Estudis de Comunicació de la URV, el coediten els investigadors Laia Quílez, Ruth Sanz Sabido i Stuart Price. La revista s’ha presentat en el marc de l’acte en què s’han donat a conèixer els resultats del projecte “Memorias en Segundo Grado: Posmemoria de la Guerra Civil, el franquismo y la transición democrática en la sociedad española contemporánea” que dirigeix la investigadora del grup de recerca Asterisc, Laia Quílez

D'esquerra a dreta Bernat López, Ruth Sanz i laia Quílez, durant la presentació de la revista.

Ruth Sanz, investigadora de la Canterbury Christ Church University, ha estat l’encarregada de presentar el número especial de la revista Catalan Journal of Communication and Cultural Studies, un número editat juntament amb la investigadora de la Universitat Rovira i Virgili Laia Quílez i el catedràtic de mitjans i discurs polític de la De Monfort University, Stuart Price. El número porta per títol “The Spanish Civil War 80 years on: discourse, memory and the media”. Consta de nou capítols en els quals s’hi tracta de les memòries locals, les construccions cinematogràfiques del conflicte al segle XXI, la memòria històrica i la Guerra Civil espanyola en la literatura argentina contemporània, el còmic espanyol i la postmemòria, la figura de la dona republicana en el cinema documental de Carolina Astudillo, la influència de cultura cinematogràfica soviètica en la preguerra civil d’Espanya, la pel·lícula propagandística “The Spanish Earth” gravada el 1937, el bombardeig de Guernica en els documentals i la simulació de la història en els jocs de taula agafant el cas de la Guerra Civil espanyola.

Revista CJ

A banda de parlar dels diferents capítols que integren el número, durant la presentació Ruth Sanz ha apuntat la importància del desenvolupament de projectes com aquest per fer que la flama de la memòria no s’apagui: “Hi ha un deute pendent amb les víctimes de la repressió franquista, cal investigar i parlar de la Guerra Civil i el franquisme perquè el nostre passat és el nostre present”, ha destacat.

La revista està coordinada des del departament d’Estudis de Comunicació de la URV i ha estat editada per l’editorial britànica Intellect Books. Es tracta de la primera revista científica en anglès promoguda des de Catalunya i publicada per una editorial estrangera en aquest àmbit, i el fet remarca el caràcter internacional que els seus promotors volen conferir a la publicació.

Presta especial atenció a temàtiques com la història dels mitjans de comunicació, les polítiques culturals i comunicatives, els estudis d’audiència i de recepció, la identitat cultural i nacional, els discursos mediàtics, la comunicació intercultural, la comunicació de risc, l’esport i els mitjans, la llengua i els usos lingüístics als mitjans, els nous mitjans i internet, els estudis de gènere, el cinema entre altres.

PresentacióCJ_Castelló

La presentació del darrer número de la revista s’ha fet en el marc del segon seminari “Postmemòries de la guerra civil i el franquisme. Mediacions i representacions audiovisuals en la societat contemporània” organitzat pel grup d’investigació ASTERISC, del Departament d’Estudis de Comunicació  que ha servit per donar a conèixer els resultats del projecte “Memorias en Segundo Grado: Posmemoria de la Guerra Civil, el franquismo y la transición democrática en la sociedad española contemporánea”, dirigit per Laia Quílez. En aquest seminari hi han intervingut membres de l’equip de recerca que han presentat alguns dels resultats del projecte i també Carolina Astudillo, directora del documental “El gran vuelo”, que s’ha projectat. El seminari l’ha obert Bernat López, i s’hi han fet també ponències dels professors de la URV Montserrat Duch i Ramon Arnabat (membres d’ISOCAC) que han parlat de  “Les memòries de la guerra civil i del franquisme, una qüestió generacional?”, de Carlota Coronado, de la Universidad Complutense de Madrid, qui ha parlat  de les noves construccions  de la Guerra Civil en els curtmetratges del segle XXI i d’Enric Castelló, de la URV que ha tractat de discursos i narratives del trauma en el documental televisiu contemporani.