06/09/2017

El doctorand kenyà James Muye rep un homenatge pòstum

Es va celebrar un acte in memoriam el dia 5 de setembre, en què havia de llegir la tesi doctoral

Durant l'acte, es va recordar la seva vida.

De la mà del programa de doctorat en Enginyeria Termodinàmica de Fluids i el suport de l’Escola de Postgrau i Doctorat, es va celebrar un acte in memoriam de James Muye Mwangome, doctorand kenyà de 34 anys traspassat el dia 11 d’agost a causa d’una malaltia repentina, i que ahir dimarts 5 de setembre havia de llegir la tesi doctoral.

Els organitzadors van voler recordar la seva persona, que va deixar un record inesborrable entre els que el van tractar. Era considerat una persona molt treballadora, amb gran motivació i inquietud, i acadèmicament els resultats de la seva tesi van ser excel·lents. A l’homenatge, que va tenir lloc al Centre de Transferència de Tecnologia i Innovació (CTTi) de la Fundació URV, van assistir els seus companys d’estudis, professorat, principalment de l’Escola Tècnica Superior d’Enginyeria Química (ETSEQ) i altres membres de la comunitat universitària. Va ser un acte emotiu, que van iniciar Alberto Coronas, coordinador del programa de doctorat i del grup de recerca CREVER, en què investigava James Muye, i Francesc Díaz, director de l’Escola de Postgrau i Doctorat. Coronas, codirector de la tesi juntament amb Joan Carles Bruno, va presentar-ne el contingut i els membres del tribunal, que van estar presents, la van valorar simbòlicament.

Una vocació clara

James Muye va néixer el 1983 a Kenya. De molt petit ja va destacar en l’aprenentatge de les ciències i va cursar estudis de graduat en Mecatrònica. Posteriorment va fer un màster en Enginyeria a la Anna University a Chennai (India). Al 2013 va guanyar un contracte predoctoral de La Fundació La Pedrera – URV per seguir el programa de doctorat d’Enginyeria Termodinàmica de Fluids de la URV. Durant el seu doctorat va treballar en el tema de la seva tesi. Després de realitzar dues publicacions en revistes i onze presentacions en congressos nacionals e internacionals, tenia previst defensar la tesis doctoral amb la menció internacional amb estades a Anna University (Chennai, Índia) i a la Ècole Polytechnique Fédérale de Lausana  (Suïssa).

Els participants en l’homenatge, en una foto final.

La seva tesi, titulada “Small capacity combined absorption power and refrigeration systems using a scroll expander with different working fluid mixtures”, presenta l’estudi de sistemes combinats de potencia i refrigeració per a aplicacions de petita capacitat (per exemple, edificis residencials o comercials) utilitzant un expansor de desplaçament positiu i utilitzant diferents fluids de treball. L’expansor seleccionat és del tipus scroll i és una modificació d’un compressor utilitzant per a sistemes de climatització de vehicles. Aquest expansor s’estudià experimentalment i se’n realitzà un model semi-empíric vàlid per a diferents tipus de fluids i generalitzable també a diferents tamanys d’expansors. La validació del model desenvolupat ha permès la determinació de les característiques dels processos d’expansió utilitzants diferents fluids i les seves mescles sense necessitat de realitzar nous experiments. Finalment, es van utilitzar els estudis de simulació per establir la viabilitat tècnica de la integració d’aquests expandors en cicles combinats d’absorció i accionats amb energies renovables: energia solar, biomassa i biogàs.