07/10/2019

El festival A Cel Obert omple d’art efímer i sentiment els patis patrimonials de Tortosa

El certamen compta amb el suport del Campus Extens de la URV a Tortosa i enguany ha explorat la passió com eix temàtic

L'obra "Bategant" ha rebut la menció del jurat. Es tracta d'una instal·lació patrocinada pel campus Extens de la URV a Tortosa

Deu patis d’edificis històrics, la majoria situats al nucli antic de Tortosa, però també al poble de Jesús s’han transformat aquest cap de setmana en espais d’art efímer, amb una forta presència del color roig. Es tracta del festival A Cel Obert, un certamen internacional organitzat per l’Ajuntament de Tortosa i el Museu de la ciutat, que des dels inicis ha comptat amb la implicació i participació del campus Terres de l’Ebre de la Universitat Rovira i Virgili, a través del Campus Extens de la URV a Tortosa.

En aquesta sisena edició el tema del festival ha estat la passió, d’aquí aquest predomini del color roig en moltes de les intervencions. Concretament, des de divendres i fins diumenge s’han pogut veure un total de deu intervencions. Cinc, han estat les obres seleccionades pel jurat d’un total de 75 que es van presentar al certamen. Es tracta de Crisàlide d’Alexandre Franquesa i Neus Mateu (pati del Palau Montagut) que ha rebut el premi dels xiquets; Baldaquí, de Jean Orliac i Joan Bardy (passatge Franquet), guardonat amb el premi del jurat; Impassium, d’Adrián Sifres, que ha guanyat el premi del públic (pati de Sant Jordi i Sant Domènec); Bategant, de Gisela Rovira i Aleix Salazar, que han aconseguit la menció especial del jurat (pati Sant Jaume i Sant Maties, instal·lació patrocinada pel Campus Extens de la URV a Tortosa); i El Vacío, del francès  François Arnawout (pati del monasteri de la Puríssima Concepció Victòria).

A banda d’aquestes instal·lacions, el públic ha pogut gaudir de cinc intervencions més a d’altres punts de la ciutat, un d’ells que  un nou espai, mai abans obert al públic: el pati del Convent de les Carmelites Descalces, a Jesús, intervingut pels artistes Guillem Bargues, Adrià Llorens i Jaume Pla, que a proposta de l’organització han presentat l’obra Vértigo, amb el film homònim d’Alfred Hitchock de referent. Un any més, A Cel Obert ha comptat amb una instal·lació fruit de l’intercanvi d’artistes entre els municipis adherits al projecte Transefímers de la Xarxa Transversal. L’espai escollit ha estat el Claustre de l’edifici de la Immaculada, a Jesús, intervingut amb l’obra Llençols de passió, dels artistes Anna Juncà, David Oliva i Elisenda Planas.

Al Pati del Palau Episcopal, s’ha pogut visitar l’obra Fake Nature dels artistes invitats d’aquesta edició, membres del projecte Takk, Mireia Luzárraga i Alejandro Muiño. Mentre que els estudiants del curs d’Arquitectura Efímera de l’Escola d’Art de la Diputació de Tarragona a Reus, han instal·lat una  obra desenvolupada des de la mateixa escola, La Passió. Finalment, al pati del Museu de Tortosa s’ha pogut veure una instal·lació col·laborativa, Invasió, realitzada per alumnes d’educació infantil, primària, secundària i batxillerat d’11 centres educatius de les Terres de l’Ebre. Una proposta que té per objectiu apropar l’art a un públic més jove i fer-lo partícip del Festival. Hi ha intervingut uns 1.950 alumnes.