24/10/2018

El graduat en Enologia a la URV Aleix Solergibert s’endú el 18è Premi Jaume Ciurana

Durant l’acte el sommelier Josep Roca, jurat del premi, ha pronunciat una conferència sobre els enòlegs d’avui i demà

El jurat del premi amb el guanyador d'aquesta edició.

El Premi Jaume Ciurana compleix la majoria d’edat i en aquesta divuitena edició ha anat a parar a mans del graduat Aleix Solergibert. El premi, que finança des de l’inici la consultora vitivinícola Rius&Rius, consisteix en un ajut econòmic de 3.000 euros i hi poden optar tots els graduats del darrer curs. El jurat ha valorat el seu expedient acadèmic, el currículum i un informe de la mateixa facultat, a banda del seu projecte professional. El lliurament del premi s’ha fet aquest dimarts, 24 d’octubre.

Miquel Rius lliura els 3.000 euros del premi a Aleix Solergibert.

El jurat d’aquesta edició ha estat integrat per Miquel Rius, representant la consultora; el degà de la Facultat Joan Miquel Canals; Jaume Ciurana, fill de l’enòleg que dóna nom al premi i iniciador de l’enologia a Catalunya; Salvador Puig, director de l’INCAVI; la professora i investigadora experta en viticultura Montse Nadal que és la directora del màster de Sommelier de la URV, i Josep Roca, sommelier i cofundador del Celler de Can Roca.

Solergibert ha presentat el projecte que es du a terme al celler familiar, situat al poble d’Artés.  La família Solergibert han estat viticultors des de 1730 i el celler on ara treballen, just sota de casa on viuen, és dels anys 80.  Fins ara han estat deu generacions dedicades al conreu de la vinya i els últims 30 anys han replantat totes les vinyes i renovat el celler per millorar la qualitat del vi. De vinyes actualment en tenen de picapoll merlot, cabernet sauvignon, cabernet franc i plantaran mandó, una de les varietats autòctones del Pla de Bages.

En el vi hi ha el que la gent hi vulgui veure”

Josep Roca ha estat l’encarregat de pronunciar la conferència de l’acte de lliurament del premi. El sommelier ha fet un recorregut per la seva trajectòria personal, que el va fer començar a treballar des de molt jove al restaurant dels seus pares i a descobrir, més endavant, els llibres.  “No sabíem que hi havia llibres de cuina” ha apuntat i ha explicat que a l’escola d’hostaleria de Girona els germans Roca van poder anar al fons del coneixement. “Vam comprendre i aprendre de la saviesa escrita” i després de l’escola va seguir amb un curs de sommelier. Als  90 va venir a la URV per treure’s la titulació d’Enologia, però combinar els estudis a Tarragona amb un restaurant que havia obert feia quatre anys li suposava perdre’s tots els serveis del migdia, i ho va haver de deixar. Ara, apunta “la meva relació amb el vi és holística, hi busco la meva veritat” i considera que al vi “hi ha el que la gent hi vulgui veure”.

Josep Roca durant la seva conferència.

Roca ha explicat que se sent més cuiner que enòleg. Al seu celler hi ha 3.300 referències i 66.000 ampolles en estoc amb diferents espais. Diu que els vins “s’escolten i es poden arribar a sentir, no només es flairen i es degusten”. La seva idea és apropar el vi a la gent, “de manera que no sigui excloent, utilitzant paraules que no provoquin d’empetitiment de qui les escolta”. És a dir, fent explicacions no exageradament tècniques d’allò que la gent necessita escoltar i sentir.  En la seva xerrada ha parlat de la relació del restaurant amb el vi amb 98 plats creats  o modificats a partir del vi.

En la seva xerrada ha repassat noms de personatges propers al seu món del vi i que ha recollit en el llibre Rere les vinyes on parla dels personatges que hi ha darrere les ampolles de vi i que els transmeten la seva filosofia  com Madame Leroy, Raül Bobet, Matias Michelini o Pierre Overnoy , entre molts d’altres.

Finalment Roca ha tractat d’obrir un debat al voltant de què és avui fer vi: “Ja no depèn de petites solucions tècniques, no podem fer ho de manera individual ja que ens afrontem a problemes comuns”. Ha fet referència al canvi climàtic, al repte de la reducció del grau alcohòlic, a la consciència ecològica, el policultiu i la connexió amb la natura: “El que bevem té a veure amb la nostra salut i la del planeta” ha conclòs.