11/10/2017

El graduat Pablo Andrés Hernández guanya el Premi Jaume Ciurana d’Enologia

El seu expedient acadèmic i la seva experiència l’han fet mereixedor del premi que patrocina anualment la consultora vitivinícola Rius&Rius. Durant el lliurament del guardó s’ha pronunciat una conferència sobre el model d’enoturisme català

Pablo Andrés Hernández va arribar de Mèxic a Tarragona l’any 2012 per cursar el grau d’Enologia a la URV i aquest dimarts, 10 d’octubre, s’ha endut el 17è premi Jaume Ciurana pel seu currículum vitae i el projecte professional que ha presentat. Durant els seus anys d’estudi, s’ha format també en un curs de viticultura i enologia orgànica a França, que va fer junt amb universitaris europeus i, el 2015, va anar a Bordeus durant un any i mig, temps durant el qual va fer pràctiques en dos cellers -on va iniciar-se en l’experiència de l’enoturisme- i en què també va fer l’Erasmus. També va viatjar a Sud-àfrica i ara, de nou a Tarragona, espera l’oportunitat de millorar la seva experiència en cellers catalans i viatjar a Austràlia o a Nova Zelanda per continuar aprenent. El seu projecte és tornar a la Baixa Califòrnia, d’on prové, per muntar un celler familiar.

Un moment de l’acte de lliurament del premi.

El premi que ara ha rebut porta el nom de l’enòleg Jaume Ciurana, iniciador de l’enologia a Catalunya. Enguany i en la seva dissetena edició el jurat l’han format Jaume Ciurana, fill de Jaume Ciurana, com a president; Miquel Rius, de Rius i Rius Assessors; Ramon Viader, enòleg i assessor; Miquel Torres enòleg i doctor honoris causa per la URV, i Joan Miquel Canals, degà de la Facultat d’Enologia.

En l’acte de lliurament del guardó el degà de la facultat ha parlat de la campanya de la verema d’aquest any “un any mai vist” per l’avançament del seu inici “aquí, a l’Europa meridional i al Nord”. De la seva banda, Miquel Rius ha destacat el cupatge “imprescindible” que formen empreses, experts i acadèmics i els estudiants i graduats pel futur del sector i Jaume Ciurana ha parlat de la qualitat del sector, en què es requereix una recerca potent i una qualitat acadèmica.

Els errors habituals en enoturisme

L’acte ha comptat amb una conferència de Lluís Tolosa, sociòleg i escriptor que ha parlat sobre els errors més habituals en l’enoturisme i n’ha aportat propostes alternatives després d’analitzar 400 bodegues que s’hi dediquen.

Lluís Tolosa, durant la seva conferència sobre enoturisme.

Comparat amb altres zones vinícoles del món, el nombre d’enoturistes a Catalunya és encara molt baix i la despesa per persona als cellers és molt menor que en zones com Bordeus, Napa o Alsàcia. Entre alguns dels problemes que identifica: s’organitzen massa activitats enoturístiques en comptes d’organitzar-ne poques i identificatives de cada celler; hi ha una obsessió en fer visites a la bodega i vendre entrades en comptes de fer degustacions sense reserva prèvia; s’intimida amb les anàlisis sensorials quan la gent el que vol és gaudir del vi; es fa la mateixa visita per a tothom quan s’hauria de segmentar el públic i adaptar el missatge i, entre d’altres, s’espera vendre vi més que no pas fidelitzar els clients.

Lluís Tolosa ha recollit aquests i d’altres problemes de l’enoturisme al llibre: Màrqueting de l’enoturisme: 12 errors habituals, 12 propostes alternatives.