02/08/2017

El professor de Dret Públic Antoni Carreras rep la distinció Jaume Vicens Vives a la qualitat docent

La Generalitat ha reconegut el seu projecte "Metodologies docents per estimular l’interès per una matèria amb la complicitat de la societat"

Els professors Laura Román, Antoni Carreras, Catalina Jordi i Antoni Pigrau, amb el premi.

“Metodologies docents per estimular l’interès per una matèria amb la complicitat de la societat” és el títol del projecte presentat pel professor de Dret Públic de la URV, Antoni Carreres, i que ha rebut un dels premis Vicens Vives que atorga cada any la Generalitat de Catalunya. El guardó està dotat amb 20.000 euros i es lliurarà durant la inauguració oficial del nou curs acadèmic 2017-18, el proper 8 de setembre.

El projecte premiat consisteix en una metodologia docent que s’aplica des de fa 10 anys en un col·lectiu de 1.300 estudiants de la Facultat de Lletres i de Ciències Jurídiques, en l’assignatura troncal “Ordenament Jurídic i Sistema Polític”, que s’imparteix en el primer curs dels graus de Periodisme, Comunicació Audiovisual, Publicitat i Relacions Públiques, i en l’assignatura “Elements de Dret Constitucional”, dels ensenyaments de primer curs de la diplomatura en Relacions Laborals i el Grau en Relacions Laborals i Ocupació.

“Es tracta d’una matèria que per a la majoria dels alumnes de primer curs no presenta d’entrada un especial interès, i es va innovar una metodologia docent pensada per estimular la motivació, l’interès i la participació”, ha observat el professor de Dret Públic de la URV, Antoni Carreras. Amb aquesta finalitat, i amb l’ús de les noves tecnologies, es cerca la implicació d’institucions i persones rellevants de la política mitjançant la seva col·laboració directa amb un treball pràctic dels estudiants i la seva presència virtual a la classe.

Normalment, la fórmula aplicada és una entrevista en vídeo que els estudiants fan al personatge. A més, a classe, es combinen les lliçons magistrals amb la pràctica i s’estimula la intervenció dels assistents amb preguntes i debat sobre el que s’està parlant, aproximadament cada 20 minuts, per tal de captar la seva atenció. Els resultats obtinguts d’algunes activitats han servit per donar-les a conèixer a les Aules de la Gent Gran de la URV.

“El balanç és positiu, ja que prop d’un centenar d’institucions i personalitats hi ha participat, els estudiants han valorat molt positivament el pla de treball i s’ha visualitzat en diversos congressos i jornades”, assegura el professor Antoni Carreras.

Aquesta iniciativa ja va rebre el premi a la Qualitat Docent que atorga cada any el Consell Social de la URV, dotat amb 3.500 euros.