04/03/2015

El programa ICREA Acadèmia 2014 reconeix l’investigador de la URV Lluís Marsal

El programa ICREA Acadèmia 2014 reconeix l'investigador de la URV Lluís Marsal, responsable del grup de recerca en Sistemes Nanoelectrònics i Fotònics (NePhoS), del Departament d’Enginyeria Electrònica, Elèctrica i Automàtica. ICREA Acadèmia incentiva i recompensa l'excel·lència investigadora

ICREA Acadèmia incentiva i recompensa l’excel·lència investigadora del personal docent i investigador doctor amb vinculació permanent a les universitats públiques catalanes. És un programa d’intensificació de la recerca del professorat que imparteix docència, i que es troba en fase activa i d’expansió de la seva activitat investigadora. D’aquesta manera, es pretén que aquestes persones es puguin dedicar a la seva recerca i millorar la retenció de talent investigador dins el sistema universitari de Catalunya.

La URV compta, en l’edició 2014 del programa, amb un professor reconegut del total de 30 que ho han estat. Lluís Marsal és el responsable del grup de recerca en Sistemes Nanoelectrònics i Fotònics (NePhoS) del Departament d’Enginyeria Electrònica, Elèctrica i Automàtica, departament que va dirigir durant vuit  anys. L’any 1994 es va incorporar al Departament d’Enginyeria Electrònica de la URV i el 2009 va obtenir la plaça de catedràtic d’aquesta Universitat.

Durant els anys 1998 i 1999 va ser investigador postdoctoral al Departament d’Enginyeria Elèctrica i Informàtica de la Universitat de Waterloo (Ontàrio, Canadà), on va treballar en cèl·lules solars fotovoltaiques de SiGe/Si. Els seus interessos de recerca són la nanofotònica, biosensors, biomaterials i dispositius optoelectrònics basats en materials micronanoporosos i materials híbrids. És autor o coautor de més de 180 publicacions científiques en revistes internacionals i conferències, dos llibres, tres capítols de llibre i dues patents. Ha realitzat una vintena de presentacions en diferents congressos internacionals. El doctor Marsal és membre del programa de Professors Distingits de Electron Devices Society (EDS-IEEE) des de 2008 i membre assessor de diferents conferències i congressos internacionals. També és membre sènior de IEEE Electron Devices Society, IEEE Photonics Society i d’ Optical Society of America (OSA).

Durant cinc anys, els investigadors reconeguts com a ICREA Acadèmia reben 16.000 euros bruts anuals, i les universitats a les quals pertanyen, un cànon de 4.000 euros anuals per a la gestió del programa i 20.000 euros anuals més, que es destinen a finançar preferentment la contractació de personal per rebaixar la càrrega docent dels premiats o ajudar-los en accions relacionades amb l’activitat de recerca.

L’edició del 2014 ha estat la setena d’aquests premis Acadèmia ICREA, impulsats per la Generalitat de Catalunya. Actualment i amb el recent nomenat, ja han estat guardonats tretze professors de la URV: quatre l’any 2013, Joan Maria Thomàs, Jordi Miró, Benjamí Iníguez i Josep Domingo (aquests dos últims ja ho havien estat el 2008); dos el 2012, Eduard Llobet i Marta Sales-Pardo; un el 2011, Àlex Arenas; tres l’any 2010, Francesc Díaz, Òscar Pàmies i Anthony Pym, i dos l’any 2009, Francesc Medina i Montserrat Diéguez.