14/11/2018

El projecte EYTO-Kids, reconegut per la promoció de l’alimentació saludable en l’àmbit escolar

Ha rebut un dels premis d’estratègia NAOS que lliura l'Agència Espanyola de Consum, Seguretat Alimentària i Nutrició

La investigadora Rosa Solà (sisena per la dreta) amb la resta de guanyadors i guanyadores de la resta de categories dels premis i de la Ministra de Sanitat Carmen Montón.

El projecte ha  estat un dels guanyadors dels Premis Estratègia NAOS que tenen com a objectiu reconèixer i donar major visibilitat als programes, intervencions i iniciatives que contribueixin a la prevenció de l’obesitat mitjançant la promoció d’una alimentació saludable o pràctica d’activitat física regular. Es lliuren premis en vuit categories i el projecte EYTO-Kids (European Youth Tackling Obesity in Kids) s’ha endut el premi en la categoria de promoció d’una alimentació saludable en l’àmbit escolar.

L’objectiu del projecte impulsat per investigadores de la Facultat de Medicina i Ciències de la Salut de la Universitat Rovira i Virgili, Eurecat i l’Hospital Universitari Sant Joan de Reus és millorar els estils de vida mitjançant la implicació dels adolescents que creen, dissenyen i implementen activitats pels escolars més joves que ells, aquestes activitats estan basades en estratègies d’educació entre iguals i de màrqueting social per facilitar l’elecció d’hàbits saludables en els escolars. Un projecte en què hi han participat les investigadores Rosa Solà, Elisabet Llauradó i Lucía Tarro i Montse Giralt,  Magaly Aceves i David Moriña.

Les quatre investigadores de la URV vinculades en el projecte, d’esquerra a dreta: Montse Giralt, Lucía Tarro, Rosa Solà i Elisabet Llauradó.

Es tracta d’un estudi pilot implementat en les escoles d’educació primària de Reus. En total hi van participar quatre instituts i vuit escoles com a grup intervenció -els que van rebre les activitats-  i tres instituts i vuit escoles com a grup control, no van rebre cap activitat.

Les activitats que s’han  desenvolupat estan basades en el màrqueting social i han estat dissenyades i implementades per adolescents que són els qui les impulsaven als companys més joves. Tant els adolescents que les impulsaven com els escolars van ser avaluats abans d’iniciar la intervenció com al finalitzar amb una enquesta formada per quatre tests validats, on se’ls preguntava pels seus estils de vida: activitat física, consum de fruita, verdura, consum de begudes ensucrades, hàbits sedentaris, etc. El grup control va ser avaluat al mateix temps que el grup intervenció però sense rebre cap activitat.

Després de 10 mesos hi van participar 702 escolars -375 intervenció i 327 control- i 202 adolescents -94 intervenció i 98 control-. En el grup intervenció, el 50% dels escolars prenia més d’una fruita al dia, i el 70% va dir que feia més d’una hora d’activitat física diària, que comparat amb dades europees, els escolars avaluats en l’estudi EYTO-Kids estan per damunt de la mitjana. A més a més, comparat amb el grup control, es va poder observar un augment en les nenes del grup intervenció de 15,6 minuts a la setmana d’activitat física. Específicament en nenes es va reunir un 8,4% el percentatge de nenes que consumia llaminadures setmanalment, un 5,9% el percentatge de nenes que consumia menjar ràpid setmanalment, i un 14,5% el percentatge de nenes que consumeix refrescos. Pel que fa als nens es reduïa un 8,2% el percentatge de nens que passava més de dues hores al dia davant de la pantalla.

El projecte ha estat finançat per l’ Obra Social La Caixa en la convocatòria Acció Social 2015. Actualment s’està fent un seguiment dels estils de vida que mantenen aquest nens i nenes dos anys després de finalitzar el projecte.