25/11/2015

El tipus i l’origen del greix consumit determinen el risc de patir malalties cardiovasculars

És el resultat del seguiment, durant sis anys, de més de 7.000 homes i dones d’entre 50 i 80 anys participants en el projecte PREDIMED. Segons l'estudi, el consum de greixos monoinsaturats i poliinsaturats -majoritàriament greixos vegetals- redueix entre un 32 i un 50% el risc de patir malalties cardiovasculars, mentre que el consum de greixos saturats i els trans -principalment provinents d’aliments càrnics i processats- s’associa a un risc de patir fins a un 30% més de malalties del cor

Recentment l’efecte de consumir diferents tipus de greix sobre la salut ha estat en el punt de mira tant dels investigadors com de la població general. Tot i la creença popular que una dieta baixa en greix pot ser beneficiosa per la prevenció de malalties, els resultats principals de l’estudi PREDIMED publicats l’any 2013 a la revista científica The New England Journal of Medicine, van demostrar que seguir una dieta mediterrània suplementada amb oli d’oliva o fruites seques prevenia fins a un 30% el risc de patir malalties del cor -infarts de miocardi, accidents vasculars cerebrals i mort per malalties cardiovasculars- en persones amb alt risc cardiovascular (diabètiques, amb sobrepès, hipertensió, o colesterol elevat…).

Grup d'investigadors de la Unitat de Nutrició Humana de la Universitat Rovira i Virgili.
Grup d’investigadors de la Unitat de Nutrició Humana de la Universitat Rovira i Virgili.

Els investigadors de la Unitat de Nutrició Humana de la Universitat Rovira i Virgili, en col·laboració amb els altres centres participants a l’estudi PREDIMED, han anat més enllà per avaluar exactament quins tipus de greix dietètic es relaciona amb  més risc de patir malalties cardiovasculars i amb més risc de mortalitat. Han investigat també quin és l’efecte de substituir un tipus de greix per un altre,  en  la malaltia cardiovascular. Aquest estudi, liderat pels doctors Marta Guasch-Ferré i Jordi Salas-Salvadó, director de la Unitat de Nutrició Humana de la Universitat Rovira i Virgili i investigador principal de la Xarxa CIBERob del Instituto Carlos III, i tots dos membres de l’Institut d’Investigació Sanitària Pere Virgili (IISPV),  ha estat publicat a la revista científica The American Journal of Clinical Nutrition, aquest novembre.

Els resultats més rellevants de la recerca demostren que les persones amb un consum més elevat de greixos monoinsaturats i poliinsaturats -greixos que es troben principalment en aliments d’origen vegetal com l’oli d’oliva i les fruites seques- tenien entre un 32 i un 50% menys risc de patir malalties cardiovasculars comparat amb aquelles persones que tenien un consum més baix d’aquests greixos. No obstant això, aquelles persones amb un consum més elevat de greixos saturats i les anomenades trans -greixos que es troben majoritàriament als productes animals i aliments processats com la pastisseria industrial- tenien fins a un 30% més risc de patir malalties del cor. Finalment, aquest estudi també ha demostrat que substituir el consum de greixos saturats i trans per greixos monoinsaturats i poliinsaturats (per exemple, menjar fruits secs enlloc d’aliments de pastisseria industrial) és beneficiós en la prevenció de malalties cardiovasculars i també de la mortalitat.

En aquesta recerca s’han analitzat les dades de 7.038 participants amb alt risc cardiovascular de l’estudi PREDIMED als qui es va fer seguiment durant 6 anys, durant els quals 336 persones van patir algun episodi cardiovascular.  Segons els investigadors, els resultats emfatitzen les propietats saludables de la dieta mediterrània en la prevenció de malalties i la importància de substituir el consum de greixos no saludables per d’altres que han demostrat ser beneficiosos. Tot i així, cal tenir en compte que si aquests greixos saturats i trans se  substitueixen per aliments amb alt contingut d’hidrats de carboni (especialment hidrats de carboni refinats) no s’aconseguiria una reducció en el risc cardiovascular.

L’estudi PREDIMED l’ha dut a terme un consorci d’investigadors que pertanyen a diferents universitats i hospitals, com es pot observar en el mateix article publicat alThe American Journal  of Clinical Nutrition.

Referència bibliogràfica: Guasch-Ferré M, Babio N, Martínez-González MA, Corella D, Ros E, Martín-Peláez S, Estruch R, Arós F, Gómez-Gracia E, Fiol M, Santos-Lozano JM, Serra-Majem L, Bulló M, Toledo E, Barragán R, Fitó M, Gea A, Salas-Salvadó J; PREDIMED Study Investigators. “Dietary fat intake and risk of cardiovascular disease and all-cause mortality in a population at high risk of cardiovascular disease”. Am J  Clin Nutr 2015 Nov 11.