Notes de premsa 26/04/2017

Elena Fernández, premi a l’Excel·lència Investigadora de la Reial Societat Espanyola de Química 2017

La professora del departament de Química Física i Inorgànica de la URV ha estat distingida per les fites científiques assolides dels darrers cinc anys

Elena Fernández, professora del Departament de Química Física i Inorgànica de la URV, ha rebut el premi a l’Excel·lència Investigadora 2017 de la Real Sociedad Española de Química (RSEQ) “per la trajectòria independent i lideratge científic a l’àrea de la química organoborada, amb especial èmfasis en les fites científiques desenvolupades els darrers cinc anys”.

La RSEQ ha fet públics a l’abril els premis d’enguany, resolts pel jurat i posteriorment aprovats per la junta de govern de la societat, la cerimònia de lliurament dels quals se celebrarà el divendres 17 de novembre al Centre d’Investigacions Biològiques CIB-CSIC de Madrid. Ha atorgat en total cinc premis a l’excel·lència investigadora, quatre premis a joves investigadors, la medalla d’or, dos premis en reconeixement a una carrera, quatre  premis internacionals i un premi a les tasques educatives i divulgatives a professors d’ensenyament preuniversitari.

Fernàndez és la directora del Centre d’Innovació en Catàlisi (TECAT) des del 2007 i l’any vinent complirà 25 anys de treball a la URV, en docència i recerca. Es va treure el títol de doctora en Química l’any 1995 i va començar després com a  professora ajudant. Va passar a ser interina i el 2001 va guanyar la plaça definitiva a la URV. Des del 2011 és acreditada per l’ANECA com a catedràtica i està pendent de la promoció a aquest càrrec a la Universitat.

Recerca i relació amb l’empresa

L’interès principal de la seva recerca és prioritzar els processos de gran selectivitat (particularment enantioselectivitat) en la generació dels enllaços C-B per ser posteriorment funcionalitzats amb retenció de la selectivitat, o directament tractats com a productes d’aplicació biomèdica.

La seva inèrcia per la recerca, realitzada com a investigadora principal, l’ha assolit principalment a través del finançament dels Plans Nacionals i també de programes autonòmics a través del grup de recerca “CATALHOM – Organometàl·lics i Catàlisi Homogènia”, grup de recerca reconegut i finançat pel govern català. També ha rebut ajuts per a la contractació de personal mitjançant  el programa Marie Curie-Tecnio Spring  i del programa TRACE per a la consecució d’objectius de caràcter més aplicat. Precisament  el finançament del Programa Nacional de Divulgació i Valorització de la ciència i la tecnologia “Explora” li ha permès, de forma inèdita, fotografiar a nivell atòmic molècules organoborades i fer un seguiment dels mecanismes de reacció a nivell atòmic.

Pel que fa a la seva investigació aplicada li ha generat contractes amb empreses com  Maystar S.A., Pavimentos Tudela S. L, Clariant S. A i  Syngenta-UK .

La investigadora manté col·laboracions habituals amb grups nacionals i internacionals per fer front a reptes científics  des d’àmbits interdisciplinaris. Forma part del comitè científic permanent de l’EuroBoron (European Conferences on Boron Chemistry), del comité científic consultiu a la revista Chemical Society Reviews – RSC des de 2014 i ha estat presidenta del comitè organitzador del Congrés GEQOXXXII-2014, entre d’altres.  Va rebre el Premi a l’Excel·lència Investigadora del grup especialitzat en Química Organometàl·lica de la RSEQ l’any 2014.