10/02/2014

Els equips del col·legi Turó i de l’Institut d’Altafulla guanyen la FIRST LEGO League de Reus

Gairebé 40 grups han participat en aquesta competició de robòtica per a nens i nenes, que arriba a la tercera edició

Els equips han de desenvolupar un robot per competir entre ells.

Més de 300 persones han participat a la fase regional de la FIRST LEGO League (FLL) de Tarragona, que s’ha celebrat el dissabte 8 de febrer a la Fira de Reus. Es tracta de la competició de robòtica més important per a joves d’entre 9 i 16 anys, i està organitzada per l’Escola Tècnica Superior d’Enginyeria (ETSE) de la URV. L’equip Turó Alfa, del col·legi Turó (Constantí), s’ha endut el Premi Fundació Scientia, un premi que comparteix amb el grup Tekno-Altafulla, de l’Institut d’Altafulla, que s’ha endut el Premi Basf. Tots dos competiran ara a la final espanyola.

Es tracta de la tercera edició de la FLL a Reus, i la temàtica n’ha estat “Nature’s Fury” (la fúria de la natura). Els participants han de programar un robot autònom -fent servir el LEGO MINDSTORMS, una unitat de processament dissenyada com a part del joc LEGO, però que ofereix moltes possibilitats- per puntuar sobre una temàtica preestablerta, creant una solució innovadora a un problema que se’ls planteja. La missió del certamen és motivar els joves en la ciència i la tecnologia, i ensenyar-los no només coneixements, sinó també valors com el treball en equip, la companyonia i l’esperit de recerca.

Gairebé 40 equips han participat en aquesta edició de la FLL, repartits en dues categories: una per a nens de 10 a 16 anys, on han hagut de portar a terme un projecte científic i el desenvolupament d’un robot que ha competit amb la resta d’equips; i la Junior FLL, per a nens d’entre 6 i 9 anys, on han hagut de presentar un treball de recerca davant dels seus pares i d’uns científics que els han donat “consells de millora” i ens han animat a continuar estudiant i fent recerca. Els dos primers classificats en aquesta fase participaran a la final espanyola, que serà el proper 23 de març de 2014 a Barcelona, i que dóna accés a les competicions internacionals.

El grup guanyador, 'Turó Alfa', del col·legi Turó de Constantí.
El grup guanyador, ‘Turó Alfa’, del col·legi Turó de Constantí.

Els equips, formats per deu nens i nenes amb almenys un entrenador adult, poden provenir d’un centre educatiu, d’un club o organització preexistent, extraescolar, o simplement ser un grup d’amics. Els entrenadors no necessiten cap experiència tècnica prèvia, ja que són els més petits els qui fan la feina.

L’organització considera un èxit rotund aquesta edició, que cada any “va madurant i agrupa més participants i voluntaris”. En aquest sentit, són més de 100 els voluntaris que l’han fet possible. També hi ha hagut activitats paral·leles com un robot del cos TEDAX dels Mossos o camions d’emergències del CECAT i dels bombers. La FLL, organitzada per l’ETSE de la URV com a soci regional, compta amb el patrocini de BASF i amb la col·laboració de l’Ajuntament de Reus i de la Diputació de Tarragona. A nivell estatal, és una iniciativa de la Fundació Scientia, en associació amb FIRST.