08/03/2017

Els Grups d’Atenció a la Víctima dels Mossos d’Esquadra reben la Distinció M. Antònia Ferrer 2017

El Grup Regional d'Atenció a la Víctima i els Grups d'Atenció a la Víctima de la Regió Policial Camp de Tarragona i la Regió Policial de les Terres de l'Ebre dels Mossos d'Esquadra, que sumen 24 agents, han estat guardonats amb aquesta Distinció. El lliurament s'ha fet el dia 8 de març, Dia Internacional de les Dones, al campus Catalunya de la Universitat Rovira i Virgili

Representants de la URV, conferenciant. membres del Grup Regional d'Atenció a la Víctima i alguns membres dels Grups d'Atenció a la Víctima, que han assistit a l'acte.

Inma Pastor, directora de l’Observatori de la Igualtat, organitzador de l’acte, ha llegit el veredicte del jurat d’enguany, que ha escollit aquest col·lectiu dels Mossos d’Esquadra de la demarcació de Tarragona per a la IX Distinció. S’ha volgut reconèixer així la tasca d’acompanyament, protecció de les víctimes de violència masclista i de prevenció del problema que fan des de l’any 2008, amb el desplegament de la policia catalana pel territori; així com “per fer, de la millora de l’atenció a les víctimes, una prioritat de la seva feina”, diu l’acta del jurat. La distinció pren el nom de la Dra. M. Antònia Ferrer i Bosch, professora de la URV jubilada i historiadora de la ciutat de Tarragona, ciutat que ha donat a conèixer en les seves recerques i publicacions.

A la regió policial del Camp de Tarragona, que comprèn les comissaries de Reus, Valls, el Vendrell, Salou, Cambrils, Montblanc i Falset a més de la de Tarragona, hi ha 17 agents dedicats a aquesta tasca; i a la regió policial de les Terres de l’Ebre, a les comissaries de Tortosa, Amposta, Gandesa i Móra d’Ebre, n’hi treballen 7. En total sumen 24 agents, 20  dones i 4 homes. L’objectiu dels Grups d’Atenció a la Víctima (GAV) és vigilar i controlar que s’apliquin les mesures acordades pels òrgans judicials per fer complir la legislació vigent,  i la Llei del Dret de les Dones a eradicar la Violència Masclista, aprovada pel Parlament i vigent a Catalunya des de l’any 2008. Aquesta violència s’exerceix en l’àmbit de la parella, en el familiar, en el laboral i en el comunitari, de qualsevol forma: física, psicològica, sexual o econòmica. El col·lectiu fa una tasca múltiple d’acord amb l’esperit de la llei, que destaca la prevenció de la violència i empara totes les víctimes de violència domèstica i persones vulnerables.

En l’inici de l’acte, Inma Pastor ha recordat l’origen de la celebració del Dia Internacional de les Dones, a principis del segle XX, i de l’existència de desigualtats persistents o renovades en els països que formen part del primer món. Teresa Peramato, fiscal adscrita a la fiscal de sala contra la violència sobre la dona de la Fiscalia General de l’Estat, ha pronunciat la conferència: “La protecció de las víctimas de violencia de género, una responsabilidad compartida”. Ha qualificat les morts de dones a mans de les seves parelles o exparelles com” la manifestació més brutal de la discriminació per raó de gènere”. Les dones tenen dret a viure, lliurament i dignament, ha dit. Vista la realitat, la lluita contra aquesta violència ha esdevingut avui un punt de consens social entre tots els partits polítics. Ha parlat des de la seva llarga experiència judicial, i diu que amb les mesures legals vigents de protecció, “no hem sabut protegir molts dones i infants”.

La fiscal Teresa Peramato, durant la seva conferència.
El cercle de la violència

El discurs d’acceptació de la Distinció l’ha pronunciat Isabel Ormad, del Grup Regional d’Atenció a la Víctima que coordina els GAV de les Terres de l’Ebre, i Maite Saval, del Grup Regional d’Atenció a la Víctima coordinador dels GAV del Camp de Tarragona. Isabel Ormad ha destacat que el Dia Internacional de les Dones “reivindica el feminisme”. Ha dit que la feina que fan els GAV ha de ser interdisciplinària i interadministrativa, ha remarcat la tasca de sensibilització que  es fa a escoles, grups i ciutadania en general sobre com detectar aquesta lacra, i ha assumit que encara queda molta feina per fer.

Maite Saval, per la seva part, ha declarat “estar orgullosa d’estar aquí, a la Universitat”, com a exalumna d’Antropologia de la URV: una conferència sobre violència de gènere a les aules la va motivar per a ser Mossa d’Esquadra. Ha qualificat la seva feina com d’alt risc, que provoca esgotament psicològic, a vegades sentiment de culpa si les coses no han anat bé; i ha descrit el gran canvi que fan les dones que, gràcies al seu esforç i al dels professionals que les ajuden, aconsegueixen sortir del cercle de la violència domèstica. Respecte a la relació amb la Universitat, “s’ha de fomentar el contacte dels professionals amb els estudiants perquè sàpiguen què es trobaran quan surtin de les aules”, ha remarcat.

A l’esquerra Maite Saval, de la Regió Policial del Camp de Tarragona, i Isabel Ormad, de la Regió Policial de les Terres de l’Ebre, amb les distincions.

La concessió anual de la Distinció per la defensa dels drets de les dones a persones, entitats, institucions o col·lectius, és una mesura establerta en el II Pla d’Igualtat de la URV. Precisament el rector de la URV Josep Anton Ferré, en el discurs final, ha recordat els tres grans objectius d’aquest Pla, aprovat l’any 2011: consolidar una línia d’actuacions a la Universitat en l’àmbit de les polítiques d’igualtat per raó de gènere; impulsar a la comunitat universitària un estat d’opinió favorable a la igualtat d’oportunitats; i dissenyar i implantar les accions necessàries per reduir el desequilibri entre homes i dones. A l’acte han assistit comandaments i membres dels Mossos d’Esquadra, responsables universitaris, professorat, membres del personal d’administració i serveis i estudiants.