03/11/2015

El projecte dels Horts Socials, cosa de tots

Als Horts Socials de la URV ja s'han fet collites, i el projecte continua creixent. A més de l'equip iniciador, una vintena de persones de la comunitat universitària i persones grans de l'Onada tenen cura dels cultius. Són els primers horts socials creats a Tarragona

En un extrem de la zona de descampat del campus Catalunya, que espera en el futur nous edificis, emergeixen, com una petita illa verda, els horts socials. Tomàquets, enciams, pastanagues, cols, raves, alls, cogombres, bròquil, faves, pèsols, s’han plantat a aquests terrenys, Enguany ja s’han fet collites.

El projecte de convertir una zona en desús en un espai agrourbà vol promoure la convivència social i ambiental entre membres de la comunitat universitària i col·lectius de persones socialment vulnerables, com les persones del Centre de dia de la Fundació l’Onada que ja hi participen. Hi ha deu horts en funcionament, dels quals se’n ocupen els voluntaris, que fan dos dissabtes al mes de feines comunes, com el manteniment de la neteja dels terrenys.

La idea és implicar més persones, créixer i crear deu nous horts a partir del treball en comú, procurant el benestar de les persones i la recuperació dels valors ambientals i socials. Es mantenen converses per la incorporació al projecte de l’associació Aspercamp de Tarragona i l’associació 4 Potes. Precisament per donar a conèixer els Horts i difondre el projecte entre la comunitat universitària, el dijous 29 d’octubre s’ha dut a terme la inauguració dels Horts, amb un acte la Sala de Graus del campus Catalunya.

hortsocialsurv1

Un projecte obert a tothom

Els membres de l’equip dels Horts Social el formen Susana Borràs, Clàudia Egea, Thays Ricarte, Anna Solé i Viviana Soler. Però en la seva creació han participat moltes més persones. El projecte proposava la preparació, construcció, arranjament i conversió d’aquesta zona del campus Catalunya en terrenys per cultivar. L’equip iniciador va tenir el suport de diferents unitats i persones de la URV, Es van dur a terme conferències preparatòries, i en la primera fase estudiants de l’assignatura Solar Decathlon V amb el professor Carles Barberà, del grau d’Arquitectura, van col·laborar en l’aixecament topogràfic del terreny, el disseny i el tancament perimetral de l’hort en palets. L’associació Aurora Centre especial de treball va instal·lar el rec automàtic a les parcel·les, i l’estudiant de Comunicació Audiovisual Eduard Isern ha fet del seu treball de grau un documental de seguiment de tot el procés.

hortsocialsurv
Els Horts, amb un Premi d’acció social

El projecte va ser el guanyador de la convocatòria per a Projectes d’Innovació Social URV, que comptava amb els fons recaptats a la I Cursa Solidària URV d’abril de 2013, un total de 4.500 €. El van presentar la professora de Dret Ambiental Susana Borràs, l’estudiant de màster en Dret Ambiental Thays Ricarte i les estudiants del grau en Història de l’Art Anna Solé i Clàudia Egea. Gràcies a la bona acollida del projecte, els fons recaptats en la II Cursa Solidària de la URV a l’abril de 2015 s’han destinat íntegrament a aquest mateix projecte, per donar suport a la posada en marxa de la segona fase. L’abril del 2015, els Horts Socials de la URV van ser reconeguts externament, rebent el premi d’Acció Social Mercè Bañeras i Maria Figueres a Girona, que atorga la Fundació Plataforma Educativa en la categoria d’Innovació Social, dotat amb 1.500 €.

Més informació:

Horts Socials de la URV

1. Ramon Aloguin i Pallach |

He seguit amb interès i admiració el naixement dels horts.
    Enhorabona i endavant!
    Ramon.