09/05/2019

Els investigadors Josep Domingo-Ferrer i Eduard Llobet reben de nou les distincions ICREA Acadèmia

Amb aquests guardons el Govern reconeix el talent dels investigadors i investigadores del sistema universitari català

Els investigadors Domingo (esquerra) i Llobet, renoven la distinció per cinc anys més.

El programa ICREA Acadèmia 2018, de la Institució Catalana de Recerca i Estudis Avançats, ha reconegut dos investigadors de la URV, que renoven aquesta distinció. Un és l’investigador del Departament d’Enginyeria Informàtica i Matemàtiques Josep Domingo-Ferrer, que va l’havia obtingut el 2008 i el 2013, i l’altre Eduard Llobet, del Departament d’Enginyeria Electrònica, Elèctrica i Automàtica, que l’havia rebut el 2012.

Josep Domingo-Ferrer dirigeix la Càtedra UNESCO de Privadesa de Dades i, des del desembre del 2015, és director acadèmic del Pla Serra Húnter. Els camps de recerca del catedràtic són la privadesa i la seguretat de dades, concretament la creació de tecnologies per conciliar seguretat, privadesa i funcionalitat en la societat de la informació. Dirigeix el grup CRISES, de seguretat i privadesa de dades de la URV. L’Association for Computing Machinery (ACM), l’entitat mundial més important del camp de la informàtica amb més de 100.000 membres, va reconèixer el professor com un dels 45 científics distingits del 2016 per les seves contribucions en el camp de la informàtica i pels grans avenços que la seva tasca aporta al descobriment científic. Lidera també la creació del projecte Cibercat, el centre català de recerca en ciberseguretat  que reuneix els grups de sis universitats catalanes.

Una imatge dels 45 guardonats i guardonades al Palau de la Generalitat.

De la seva banda, el professor Eduard Llobet Valero és doctor enginyer de telecomunicacions per la Universitat Politècnica de Catalunya i catedràtic d’universitat a la URV des del 2009, on exerceix la seva docència a l’Escola Tècnica Superior d’Enginyeria. El professor Llobet treballa en el desenvolupament de sistemes sensors per a la detecció selectiva de gasos emprant nanomaterials i ha estat convidat repetides vegades a realizar estades de recerca a França i al Japó. El catedràtic és el més citat de l’Estat espanyol dins de l’àmbit d’Instruments i Instrumentació. Des del gener d’aquest any és editor en cap de la revista Sensors-MDPI, un espai de discussió per a l’avançament de la ciència i la tecnologia dels sensors i els biosensors. A la URV coordina el grup de recerca MINOS, Microsistemes i Nanotecnologies per l’Anàlisi Química.

Dedicació a la recerca

El Programa ICREA Acadèmia té la finalitat d’incentivar i recompensar l’excel·lència investigadora del personal docent i investigador (PDI) doctor amb vinculació permanent a les universitats públiques catalanes. Es un programa d’intensificació de la recerca del professorat que imparteix docència i que es troba en fase activa i d’expansió de la seva activitat investigadora. D’aquesta manera, es pretén que es puguin dedicar a la seva recerca i a la retenció de talent investigador dins del sistema universitari de Catalunya. Durant cinc anys, els investigadors reconeguts com a ICREA Acadèmia reben 16.000 euros bruts anuals i les universitats de l’investigador seleccionat, un cànon de 4.000 euros anuals per a la gestió del programa i 20.000 euros anuals més, que es destinen a finançar preferentment la contractació de personal per rebaixar la tasca docent del premiat o ajudar-lo en accions relacionades amb la seva activitat de recerca

Els guardons ICREA Acadèmia, arriben a la desena edició, corresponent a la convocatòria 2018, després de l’aturada del 2017 per l’aplicació de l’article 155. Enguany s’han reconegut  45 professors i professores. Per àrees temàtiques, la distribució ha estat la següent: ciències experimentals i matemàtiques (9), ciències de l’enginyeria (11), ciències de la vida i la medicina (9), humanitats (7),i ciències socials i del comportament (9). Amb les noves distincions ja són 274els investigadors i investigadores que han obtingut la qualificació ICREA Acadèmia a les universitats catalanes en el marc d’aquest programa finançat pel govern amb 6 milions d’euros anuals. Per optar a les distincions ICREA Acadèmia, cal que el personal docent i investigador (PDI) contractat o funcionari de les universitats publiques de Catalunya estigui en possessió del títol de doctor/a; tingui una vinculació permanent i a temps complet a una universitat pública de Catalunya i estigui impartint docència de manera regular.

La URV compta a hores d’ara amb cinc investigadors més que tenen actualment aquesta distinció: un el 2016, Alex Arenas; tres el 2015, Montserrat Diéguez, Sergio Nasarre i Josep Maria Poblet, i un el 2014, Lluís Marsal.