06/05/2016

Els joves opinen sobre el paper de la indústria petroquímica en el desenvolupament sostenible

Els guanyadors de la final estatal de les Competicions Europees de Debat per a Joves, on s'ha discutit sobre el futur de la indústria petroquímica i els plàstics, han estat Marta Ventura i María Fortea, de Tarragona, i Guillem Megias, de Barcelona. Aquesta competició ha tingut lloc a l'Aula Magna del campus Catalunya el dijous, 5 de maig

Marta Ventura és del col·legi Sant Pau Apòstol de Tarragona, Maria Fortea és de l’escola Mare de Déu del Carme de la ciutat i Guillem Megias és estudiant d’Enginyeria Física de la UPC (Barcelona). Els guanyadors debatran en una gran final europea que tindrà lloc a Budapest a l’octubre de 2016, en la qual participaran alumnes de 9 països, En la competició estatal han participat prop de 80 estudiants de 15 escoles, i la URV l’ha organitzat conjuntament amb l’EPCA, l’Associació Europea de la Petroquímica i PlasticsEurope, Associació Europea de Fabricants de Matèries Plàstiques.

A la final, els alumnes s’han dividit en 3 grups: ponents a favor, en contra i com a ponents lliures, en una dinàmica de debat lliure i equilibrada. El tema a debat ha estat “com t”imagines el futur: amb o sense la indústria petroquímica i els plàstics?”. El jurat ha escollit els guanyadors basant-se en els seus coneixements i la capacitat d’expressió i persuasió demostrada durant el debat.

La indústria petroquímica, els plàstics i el futur

La benvinguda a la competició ha anat a càrrec d’Ana Montenegro,gerent d’Inonovació i Millora de la Química de Repsol i representant  de Young EPCA Think Thank, que ha expressat el compromís de “fomentar les ciències i la sostenibilitat, dos elements clau per al futur tant dels sectors industrials com de la competitivitat de la Unió Europea”.

Xavier Farriol, president del debat i el director del projecte URV APQUA, ha destacat “la importància d’activitats com aquesta, que permeten millorar, entre els estudiants, la competència comunicativa i l’argumentació, així com el coneixement i la comprensió de la petroquímica i plàstics, sectors que en el futur poden atraure i acollir el talent d’aquests joves”.

La competició ha començat amb una introducció de diferents experts, defensant les tesis plantejades. Manuel Fernández, director General de PlasticsEurope a la regió Ibèrica, ha explicat les raons que fan que, per un creixement continu de la població, “hem de ser capaços d’utilitzar de la manera més eficient possible recursos crítics com la energia, el aigua i els aliments, distribuir-los més equitativament i preservar el nostre planeta per a les generacions futures. La petroquímica i plàstics són grans aliats per aconseguir aquest repte”, ha dit.

Segons Manuel Fernández, “els plàstics ens poden ajudar a estalviar energia i reduir les emissions de CO2. Si posem l’exemple del cotxe, gràcies a la lleugeresa que proporcionen plàstics, s’estalvien anualment a Europa 12 milions de tones de combustible i 30 milions de tones de CO2 “.  També ha destacat el seu paper en la producció d’energia renovable, ja que “només els plàstics poden oferir la combinació de lleugeresa i resistència necessària per, per exemple, les aspes dels aerogeneradors d’energia eòlica”.  Finalment, ha esmentat altres sectors com l’electrònica, les telecomunicacions, l’aeronàutica o la medicina “en què els plàstics que tenen molt a dir en termes de desenvolupament sostenible”.

Albert Punsola, periodista ambiental, ha presentat una altra de les tesis. Segons Punsola, “el sector es mourà entre un escenari de canvis moderats i altres disruptius, que representaran importants reptes per a la indústria”. Segons el periodista, “aquests canvis dependran de l’evolució del petroli, la demanda de combustibles i productes quotidians, les noves tendències culturals i de consum o el desenvolupament de materials substitutius del plàstic, així com l’adopció del model de l’economia circular per part del sector”. Tot i així, Albert Punsola pronostica que “no és previsible a mig termini un món sense petroquímica ni plàstics”.

EPCA i PlasticsEurope s’han unit per donar suport a estudis científics i tecnològics (ciències, tecnologia, enginyeries i matemàtiques) a Europa. Entre 2007 i 2012, PlasticsEurope ja va celebrar amb èxit a 20 ciutats d’Europa diversos concursos de debat per a estudiants.