31/01/2018

Els números canten, un llibre per l’aprenentatge dels més petits

Maria Bras, professora de la URV, i Toni Giménez, cantant, són els autors d'un llibre de cançons per aprendre matemàtiques, presentat al Museu de les Matemàtiques de Catalunya

Els autors del llibre, durant la presentació. Foto: Enric Pons.

Davant un públic adult i també infantil, Maria Bras i Toni Giménez van presentar el llibre Els números canten. Cançons i cantarelles de nombres  (editorial Boileau, 2017) del qual són autors, el diumenge 28 de gener al Museu de Matemàtiques de Catalunya, al Palau Mercader de Cornellà de Llobregat (Baix Llobregat). Els va acompanyar Manel Udina, fundador i un dels responsables del Museu, en l’acte de presentació.

Maria Bras és investigadora i professora de Matemàtiques i de Didàctica de les Matemàtiques a la URV, i Toni Giménez és cantant professional per a públic infantil i familiar i també de folk per a adults, músic i compositor. El llibre recopila 65 cançons i cantarelles de nombres, pensades per a infants de dos a set anys. Segons afirma com a expert Martí Teixidó, president de la Societat Catalana de Pedagogia, en el seu blog on reflecteix l’acte, “la memòria musical, rítmica i oral d’articulació fonètica és bàsica i a aquesta edat s’aprèn com un joc gratificant. Una oralitat ben construïda amb articulació fonètica precisa no s’oblidarà i s’aplicarà a l’aprenentatge de totes les llengües”.

La idea de fer el llibre surt de l’assignatura de Didàctica de les Matemàtiques del grau d’Educació Infantil, que Maria Bras imparteix a la Facultat de Ciències de l’Educació i Psicologia, tant a Tarragona i Coma-ruga (el Vendrell). A les classes ha convidat regularment Toni Giménez a fer una sessió especial.

L’obra agrupa les cançons per temàtiques, en funció de l’aprenentatge numèric (significat seqüencial, significat de comptatge, significat cardinal, significat ordinal, significat de mesura, significat operacional, significat no numèric). A l’acte de presentació Maria Bras va anar explicant com s’han classificat i tots plegats van cantar, adults i infants, amb Toni Giménez a la guitarra. El llibre és una eina didàctica per treballar el nombre en totes les seves dimensions a les classes de matemàtiques d’Educació Infantil i primer cicle de Primària. Les cançons es poden escoltar a través d’àudios en línia.

Els nens i nenes assistents van seguir l’acte amb molta atenció. Foto: Enric Pons.

Els pròlegs han anat a càrrec de la doctora en Matemàtiques, Karen C. Fuson, i de Mequè Edo, doctora en Didàctica de les Matemàtiques. Mequè Edo diu: Vincular les cançons amb els números ve de lluny, de fet tenim un gran llegat de cançó popular catalana amb una gran presència de referències als números i a petits càlculs. Aquestes peces de tradició popular han estat històricament eines didàctiques des d’abans que els nens d’aquestes edats anessin a l’escola. Les cançons i els jocs musicals són joies didàctiques que mai han de faltar a les nostres aules…”

Maria Bras-Amorós, investigadora i professora de Didàctica de les Matemàtiques a la URV (del Departament d’Enginyeria Informàtica i Matemàtiques), és doctora en Matemàtiques per la UPC i graduada pel Conservatori Municipal de Música de Barcelona. En la seva recerca té més de 60 publicacions a revistes i congressos, i ha comissariat l’exposició Matemàtiques en Joc” en el Museu del Joguet de Catalunya. Toni Giménez, a més de cantant, músic i compositor, és doctor en Pedagogia per la URL. Té més de 200 obres publicades: 141 discos i 65 llibres.

El llibre es pot comprar a les llibreries de Tarragona: -C-Music, la Capona, Adserà, llibreria de la Rambla i Abacus; i a la botiga Faristol d’Amposta.