28/11/2018

Els orígens del cacau, primer taller del cicle La ciència de la xocolata a Torredembarra

Laura Bricio, investigadora del Departament d'Història i Història de l'Art, imparteix el primer dels nou tallers científics que la Unitat de Comunicació de la Ciència de la URV i l'ICIQ organitzen a la Biblioteca de Torredembarra

La investigadora Laura Bricio durant l'elaboració de la beguda de cacau a l'estil asteca.

Com s’utilitzava el cacau en la cultura asteca? Què simbolitzava? Com es prenia i quan? Laura Bricio, investigadora del grup de recerca Seminari de Protohistòria i Arqueologia (GRESEPIA) de la URV va impartir dimarts el primer dels nou tallers científics del cicle La Ciència de la Xocolata, que des del novembre i fins el juliol es programarà un cop al mes a la Biblioteca Mestra Maria Antònia de Torredembarra. Els nens i nenes van conèixer la procedència del cacau i els seus usos durant l’imperi asteca, i en el taller pràctic van elaborar i tastar una beguda de cacau tal i com es feia en aquella època.

El cicle té l’objectiu de fomentar les vocacions científiques entre nens i nenes a partir de tallers impartirs per dones investigadores, per tal d’incidir especialment en transmetre l’interès per la recerca entre les nenes.

Nou tallers, diferents disciplines

Els nou tallers que s’han programat permetran conèixer la xocolata des de diferents perspectives científiques de la mà de dones que fan recerca en alguna de les dues institucions que han impulsat aquesta iniciativa: la Unitat de Comunicació de la Ciència de la URV (ComCiència) i l’Institut Català d’Investigació Química (ICIQ).

El cicle La ciència de la xocolata es va iniciar com a prova pilot a principis de l’any 2017 i s’impartia als alumnes de 5è i 6è de primària de l’escola Pau Delclòs de Tarragona. La iniciativa va ser valorada molt positivament entre professors, investigadores i alumnes, i l’èxit de la experiència va fer que s’obrís l’activitat a tots els públics. Posteriorment es va programar a la Biblioteca Pública de Tarragona i també a la Biblioteca Xavier Amorós de Reus.

Aquesta iniciativa s’ha fet també en col·laboració amb el Campus Extens de la URV i està cofinançada per la Fundación Española para la Ciencia y la Tecnología (FECYT), del Ministerio de Ciencia, Innovación y Universidades.

Propers tallers:

2018

18 de desembre: “El negoci de la xocolata”. Dolors Setó, Departament de Gestió d’Empreses de la URV.

2019

29 de gener: “Impressió 3D”. Gisela Colet, Àrea de Suport a la Recerca de l’ICIQ

26 de febrer: “La xocolata com a aliment”. Judit Companys, Departament de Medicina i Cirurgia de la URV.

26 de març: “Desxifrant l’ADN del cacau”. Katherine Gil, Departament de Bioquímica i Biotecnologia de la URV.

30 d’abril: “La química de la xocolata”: Ester Iniesta, estudiant de doctorat de l’ICIQ.

28 de maig: “Els cristalls de la xocolata”. Marta Martínez, Unitat de Difracció de Raigs X de l’ICIQ.

25 de juny: “La xocolata a la publicitat”. Iolanda Tortajada, Departament d’Estudis de Comunicació de la URV.

9 de juliol: “L’alimentació del futur”. Sílvia de Lamo, Departament d’Enginyeria Química de la URV.

Tríptic del cicle La ciència de la xocolata a Torredembarra