19/11/2018

“Els parcs naturals són destins que haurien de tenir una gestió turística i no només ambiental”

Ignacio Pulido, director del Laboratori d’Anàlisi i Innovació Turística de la Universitat de Jaén, parla dels reptes del turisme sostenible en la XXI Trobada d’Economia del campus Terres de l’Ebre de la URV

El director del Laboratori d'Anàlisi i Innovació Turística de la Universitat de Jaén, Ignacio Pulido, durant la seua intervenció al campus de l'Ebre

La declaració de les Terres de l’Ebre com a reserva de la Biosfera ha posat l’Ebre dins el mercat del turisme mundial i ha generat moltes expectatives pel que fa al desenvolupament turístic del territori, però encara queda molt camí per recórrer. Ho diu el titular d’Economia Aplicada i director del Laboratori d’Anàlisi i Innovació Turística de la Universitat de Jaén, Ignacio Pulido Fernández, l’encarregat d’impartir la ponència central de la XXI Trobada d’Economia del campus Terres de l’Ebre de la URV, que amb el títol Oportunitats del turisme en una reserva de la Biosfera, ha tingut lloc aquest matí a l’Aula Magna del campus Terres de l’Ebre. “El turisme s’ha convertit en un fenomen global i és el sector que més creix a nivell mundial. Això vol dir que competim a nivell mundial, cosa que ens  obliga a definir millor els nostres productes”, ha afegit.

Després de precisar que el turisme sostenible no és una tipologia de turisme, sinó que tots els tipus de turisme haurien de treballar amb criteris de sostenibilitat, també el de sol i platja, Pulido ha desgranat quins són els principals reptes que territoris com les Terres de l’Ebre, amb un gran potencial pel que fa al turisme de natura, haurien de tenir en compte per al seu desenvolupament. Un dels reptes seria assumir que els parcs naturals són destins turístics. “És un tema generalitzat a tot l’Estat espanyol. Els actuals gestors dels parcs naturals tenen un desconeixement total de gestió turística i tampoc volen tenir un gestor turístic al seu costat. Això és un problema seriós”, ha afirmat tot afegint que caldria compaginar la gestió turística dels parcs amb l’ambiental. “Que no sigui així explica que s’acabin fent polítiques de gestió turística irresponsables com ara promocionar el linx ibèric a Doñana”, ha argumentat.

Un altre repte seria diferenciar els diferents destins turístics a través de la creativitat. “En general, la meua experiència em diu que l’oferta dels diferents espais naturals és molt mimètica: rafting, anar cavall,… Crec que s’hauria d’apostar per vincular l’oferta de natura a les particularitats culturals de cada espai”, ha explicat com a recomanació.

“La declaració de Reserva de la Biosfera no ha sigut el manà, però nosaltres hi creiem, ens funciona i els clients ens ho agraeixen. No obstant som conscients que és una aposta de llarg recorregut”, ha assenyalat per la seua banda José Luís Todó, de l’empresa Donum Deus, dedicada a la comercialització de la carn de cabra hispànica caçada al massís del Port. Todó ha intervingut a la taula rodona final de la Trobada, juntament amb el xef Albert Guzmán, de Sant Carles de la Ràpita, que aposta per una cuina amb productes de temporada i de proximitat, i Lluís Ferré, de l’empresa d’esports d’aventura Beniemocions de Benifallet. Totes tres tenen el segell de la Reserva de la Biosfera.

Organitzada per la Facultat d’Economia i Empresa de la URV i la Càtedra d’Economia Local i Regional de la URV, amb la col·laboració de la Cambra de Comerç, la Trobada d’Economia de les Terres de l’Ebre busca aprofundir i aportar coneixements interessants per a sectors estratègics de les Terres de l’Ebre i en aquest cas el turisme és un dels més importants. Així ho han afirmat tant el sotsdirector del campus ebrenc, Xavier Farré, com la vicedegana de la Facultat d’Economia i Empresa, Teresa Sorrosal; i l’alcaldessa de Tortosa, Meritxell Roigé.