11/02/2020

Els tallers del Girls’ Day apropen la professió d’enginyera a les alumnes d’ESO

La jornada de la URV, que s'ha organitzat coincidint amb el Dia de la Dona i la Nena en la Ciència, promou l'accés de les noies a l'enginyeria perquè només el 23% de persones matriculades als graus de l'àmbit de l'enginyeria i l'arquitectura són dones

Taller sobre processos alimentaris durant el Girls' Day 2020.

Les noies són el 60% de les estudiants de grau a la URV, però en l’àmbit de l’enginyeria i l’arquitectura aquesta xifra es redueix al 23%, segons l’informe “Dones i homes a la URV” de 2019. Per això el Girls’ Day, que se celebra anualment a la URV, apropa la professió d’enginyera a les alumnes d’ESO amb l’objectiu de despertar la seva vocació i desfer els estereotips que s’associen a les professions.

90 estudiants de 3r d’ESO de 14 instituts de la demarcació de Tarragona han participat avui en els 4 tallers que han preparat l’Escola Tècnica Superior d’Enginyeria Química (ETSEQ), l’Escola Tècnica Superior d’Enginyeria (ETSE) i les empreses Lear i BASF, un una jornada organitzada per les mateixes escoles i l’Observatori de la Igualtat de la URV. Al capdavant dels tallers, enginyeres i professores han intentant transmetre la seva passió per la professió a les estudiants que es troben en el moment de decidir què volen estudiar.

Alumnes d’ESO al room scape del Girls’ Day 2020.

La directora de l’ETSEQ, Montse Ferrando, els ha explicat la importància d’entendre que “la diferència del percentatge de dones universitàries i el percentatge d’universitàries a l’enginyeria és a causa dels estereotips de gènere”, que es construeixen des de tots els àmbits de la socialització. En aquest sentit, ha fet un repàs de dones enginyeres que han contribuït amb avenços tecnològics i ha desfet una creença: “Les enginyeries no són per a gent extremadament brillant, sinó que cal curiositat i ganes de transformar el món”.

Dissenyar aerogeneradors, robots, microorganismes per produir fàrmacs o aliments són només tres aplicacions de les múltiples que té l’enginyeria. Així, al taller sobre impressió 3D d’aliments, la professora Carme Güell, explicava com les empreses i hospitals ja utilitzen aquesta tecnologia. Al taller de la professora Ashneet Khandpur, els ha explicat la importància de la geometria fractal. Les enginyeres de l’empresa BASF han plantejat un concurs per desfer mites sobre la professió i conèixer la indústria, mentre que les enginyeres de l’empresa Lear han ideat de nou un room scape.

Alumnes participants al Girls’ Day 2020.