23/03/2018 Entrevista

Rosalba Lilia Bollás i Diego A. Urbina, estudiants d’intercanvi

“El màster ens permet veure què implica la innovació en termes tecnològics”

Rosalba Lilia Bollás i Diego A. Urbina van escollir la URV per seguir durant el primer quadrimestre del curs 2017-18 el Màster en Emprenedoria i Innovació de la Facultat d’Economia i Empresa. Procedents de la Universitat Autònoma de Querétaro, a Mèxic, expliquen les seves impressions sobre la seva estada a la URV.

Per què heu decidit realitzar part dels vostres estudis a la URV?

D.U. Realitzar una mobilitat és una part important i fonamental pel desenvolupament acadèmic de tot estudiant, ja que ens permet entendre noves cultures i conèixer diverses eines d’aprenentatge. No obstant, crec que es imprescindible trobar el lloc adequat per desenvolupar-se professionalment. He escollit la URV perquè és una de les universitats que conta amb una distinció dins del rànquing de les millors universitats a nivell global. D’una banda, les matèries que s’imparteixen al Màster en Emprenedoria i Innovació estan alineades amb el pla curricular a Mèxic, el que ens facilita l’homologació. Un altre factor molt important per nosaltres és el grau d’atenció ofert per part del personal administratiu de la URV, que ens ha subministrat tota la informació per al registre com aspirants a la universitat.

R.B. Em va interessar formar part de la URV per tres motius principalment: les matèries del Màster en Emprenedoria i Innovació són similars a les del nostre màster a la Universitat Autònoma de Querétaro, l’atenció que vam rebre per part de la URV ens va permetre gestionar la mobilitat acadèmica en el temps que teníem, i a més, està al rànquing de les millors universitats d’Espanya.

Com creieu que ha contribuït en la vostra formació i futur la vostra estada a la URV?

D.U. El màster ens permet veure des d’un altre angle i amb diferents eines el potencial i la implicació que té la innovació a nivell local i global en termes tecnològics. És molt important generar nous emprenedors que col·laborin en el desenvolupament de nous mercats, dotant-los de coneixements que permetin formar a alumnes més competitius en un mercat laboral. A més, puc afegir que professionalment adquirim diverses eines i metodologies que podem transferir a la nostra universitat i fins i tot contribuir amb el nostre país fent d’aquesta estada una retroalimentació dual, absorbint i aportant coneixements, en ambdues direccions: Mèxic-Espanya.

R. B. L’estada a la URV em permet visualitzar, des d’una perspectiva global i real, la generació d’emprenedors per a l’activació de l’economia del país. Estar a un lloc on es desenvolupin programes d’emprenedoria, des de la seva concepció, desenvolupament i execució, és de suma importància per als alumnes, ja que la URV els dóna el suport i seguiment per incubar els seus projectes. Per tant, aquesta experiència combinada amb els coneixements adquirits a través dels meus estudis em permetrà compartir-los al meu país i a la meva Universitat. A més, els podré posar en pràctica al meu àmbit personal, professional i laboral.

Si compareu els sistemes educatius d’Espanya i de Mèxic, quines diferències i similituds considereu més remarcables?

D.U. Considerem que tots dos màsters, tant a Mèxic com a Espanya, tenen similituds. Les matèries impartides, així com l’enfocament i l’objectiu són molt semblants.

R.B. Des de la perspectiva del Màster, hi ha moltes similituds pel que fa a la formació d’emprenedors i a l’experiència dels docents, que dominen les matèries impartides. La diferència és que a la nostra facultat els cursos són quadrimestrals i a la URV, semestrals.

Pel que fa a les diferències culturals, us heu sentit ambaixadors del vostre país a la URV? Podeu citar alguna experiència?

D.U. Així és. Em sembla que és important realitzar una tasca com ambaixadors, independentment de la persona i la universitat, ja que això permet a altres estudiants del nostre país, així com als d’aquí, realitzar una mobilitat en un futur que els permeti viure una experiència com la nostra. Com a experiència, aquest Nadal passat, vam organitzar un sopar, tractant de que cadascú portés un plat típic del seu país. Amb això vam provar la gran diversitat de plats i la diferència que existeix en la preparació dels aliments. I no vam aprendre tan sols la varietat gastronòmica, sinó la forma d’agrair i beneir de cada persona.

R.B. Sí, els meus companys s’han interessat molt pel menjar, perquè consideren que mengem molt picant, també pels llocs turístics, el clima i els nostres costums, a més d’interessar-se sobre temes relacionats amb la seguretat, la política o l’educació, entre altres. També hem compartit la metodologia de presentació dels nostres treballs, així com una xerrada relacionada amb la recerca de patents, que va impartir l’experta en el tema Xantal Romaguera, que em va convidar a participar.

Els vostres companys han sentit curiositat per la vostra cultura?

D.U. En tot moment, els companys amb els que vam conviure van estar interessats en conèixer els nostres costums, la forma en què vivim, el nostre menjar i cultura en general. De la mateixa manera, nosaltres hem estat interessats en conèixer més als nostres companys i les seves pràctiques diàries.

R.B. Tot i que cal recalcar que el tema estrella de les preguntes dels meus companys es la inseguretat, ja que és alarmant el grau d’inestabilitat que s’ha suscitat en algunes parts de Mèxic. Però no és com ho presenten els mitjans de comunicació.

Com descriuríeu l’ambient estudiantil que heu trobat a la universitat?

D.U. En particular em sembla un ambient molt agradable. He aconseguit conèixer i contactar amb estudiants d’altres campus, així com de diferents països. D’aquesta manera, he pogut entendre més sobre la seva cultura i una gran diversitat de formes d’aprenentatge. També, vaig poder compartir les meves experiències a Mèxic, així com ells les seves als seus països. I la diferent forma de preparar-se diàriament m’ha permès incorporar a la meva vida noves eines d’estudi.

R.B. És un ambient tranquil, agradable, amb molta diversitat de cultures. Compta amb llocs on es pot estudiar i fer feines en grups com la biblioteca. I clar, no pot faltar la cafeteria, on es poden degustar deliciosos plats i panets.

Teniu planejat continuar la vostra formació?

D.U. Sí, continuaré amb el Doctorat en Gestió de la Tecnologia. Així mateix, buscaré novament realitzar una mobilitat més a Londres per a perfeccionar els meus estudis i especialitzar-me en el camp de la recerca i la docència.

R.B. Per la meva part l’objectiu és diferent. La meva meta és continuar la meva formació i postular-me al Doctorat en Gestió Tecnològica i Innovació a la Universitat Autònoma de Querétaro. D’altra banda, vull fer una mobilitat internacional al Doctorat, per a la tesis (Vigilància Tecnològica i Intel·ligència Competitiva en projectes d’I+D+i). I, després, aspiro a crear una empresa de consultoria per a la Gestió de Projectes de Base Tecnològica i d’Emprenedoria per a les MIPiME.

Print Friendly, PDF & Email

Comenta

*