21/12/2017 Entrevista

Javi Parra, investigador Juan de la Cierva al grup de recerca CRISES

“El nostre sistema permet als usuaris decidir quines dades volen vendre i a quin preu”

Javi Parra investiga què passa amb la informació que generem quan naveguem per Internet, un conjunt de dades personals voluminós, bona part de les quals privades i sensibles, amb què les empreses mercadegen per oferir-nos publicitat.

Com obtenen dades sobre nosaltres a través d’Internet?

La informació sobre quines pàgines visitem, quan ens connectem, amb qui ho fem, és una informació que desvetlla quins són els nostres interessos, preferències i hàbits.

I d’aquesta informació, quin ús en fan?

Doncs es pot fer servir, entre d’altres coses, per personalitzar anuncis, per millorar les cerques que fem a Google o per recomanar-nos vídeos a Youtube.

Això no és perjudicial no, per a l’usuari?

El problema que tenim és que els usuaris perden el control de la informació que han cedit, de manera voluntària o involuntària, i aquesta informació habitualment es mercadeja. Falta conscienciació sobre el valor de la privadesa.

Vosaltres treballeu per protegir les dades dels usuaris

La nostra recerca es basa en dissenyar sistemes que permeten emmascarar o pertorbar les nostres dades i alhora preservar la utilitat dels serveis personalitzats de què gaudim a internet. Es tracta que els usuaris tinguin capacitat de protecció i decisió. Part de la meva recerca consisteix en desenvolupar sistemes que el que facin és trobar un punt intermedi que no és tan radical com pot ser bloquejar tots els anuncis.

Aquests sistemes estan desenvolupats?

De moment he treballat en dues aplicacions, MyTrackingChoices i MyAdChoices, que permeten controlar les categories en què l’usuari pot ser rastrejat i controlar els anuncis que veu a les webs que consulta.

Quines millores oferiu en el context de la compra-venda de dades i privacitat?

En el cas dels anuncis, el que proposem és un sistema que permeti millorar els problemes que tenen les actuals plataformes de compra de dades que el que fan és aprofitar-se de la seva situació dominant i abusen en l’adquisició de les dades. Només cal veure el negoci milionari de Google per adonar-nos del valor que tenen les nostres dades i als Estats Units, per exemple, han començat a operar empreses que fan ofertes i compren dades als usuaris. El nostre sistema permet als usuaris decidir quines dades volen vendre i a quin preu ho volen fer de forma que la seva privadesa és respectada en qualsevol moment.

El valor de la privadesa:

Ciència en un minut: Per què trobem anuncis personalitzats a Internet?