03/10/2016

Es constitueix a la URV l’Observatori de les Desaparicions Forçades de Menors

La desaparició forçada de menors a l'Estat espanyol va ser el tema central d'una jornada científica que dissabte va reunir al campus Catalunya més d'un centenar de persones. Durant l'acte es va constituir el Comitè Científic de l'Observatori de les Desaparicions Forçades de Menors (ODFM), dirigit pel professor de Dret Internacional Públic de la URV, Santiago Castellà

Santiago Castellà, durant la seva intervenció en la jornada.

La desaparició forçada de menors a l’Estat espanyol és una qüestió que des de la Guerra Civil i el franquisme afecta encara a milers de famílies que continuen cercant els seus fills robats per poder tenir constància certa de la seva mort, o de persones que busquen la seva veritable identitat.

Aquest va ser el tema principal d’una jornada científica que va tenir lloc al campus Catalunya de la URV, en què van participar 110 persones en representació de diferents associacions espanyoles de víctimes vinculades als Drets Humans. També hi van assistir representants polítics i prop d’una vintena de professors universitaris de medicina, antropologia, dret i història que van intervenir sobre la recerca de la filiació biològica, les tècniques d’anàlisi de l’ADN, la història de les desaparicions infantils a Espanya i les vies jurídiques per a la reparació a les víctimes.

Durant aquesta jornada es va constituir i presentar el Comité Científico del Observatorio de Desapariciones Forzadas de Menores (ODFM), dirigit pel professor de Dret Internacional Públic de la URV, Santiago Castellà, que vol donar veu acadèmica i universitària a aquesta qüestió. En aquest sentit, es van traçar les línies de futur d’aquest observatori, que passen per determinar quines obligacions internacionals té Espanya respecte a aquesta problemàtica, quin és el tipus de delicte aplicable i la necessitat de disposar d’un banc d’ADN com a ajut per localitzar familiars.

La jornada va concloure amb el lliurament de la primera Distinció anual Llaç Groc a Pablo de Greiff, relator especial de les Nacions Unides, en reconeixement a la seva activitat en favor de la justícia, la reparació a les víctimes i la no repetició de les desaparicions infantils a l’Estat espanyol des de la postguerra fins els anys 90.

Aquesta jornada va estar organitzada per l’ODFM i Dones Solidàries d’Alella, amb la col·laboració del Centre d’Estudis sobre Conflictes Socials (CECOS) de la URV i el Ministerio de Asuntos Exteriores y Cooperación.