08/05/2019

L’estudiant Carlota Odena guanya el Premi Sant Jordi 2019 de química de l’Institut d’Estudis Catalans

L'atorga la Societat Catalana de Química, filial de l'IEC, al millor treball de química fet per estudiants

Carlota Odena al centre de la imatge després d'haver rebut el Premi Sant Jordi 2019 de la Societat Catalana de Química, filial de l'Institut d'Estudis Catalans.

L’estudiant de la Facultat de Química, Carlota Odena Juan, ha guanyat el Premi 2019 per a estudiants de la Societat Catalana de Química pel seu treball de recerca Accés a nous complexos de tipus (Cat)[Cu(CF3)2] com a eficients agents trifluorometilants en l’activació d’halurs d’aril. Es tracta d’un dels Premis Sant Jordi 2019 que atorguen les seccions de l’Institut d’Estudis Catalans (IEC).

Carlota Odena està cursant el màster en Síntesi, Catàlisi i Disseny Molecular que organitza la Facultat de Química en col·laboració amb l’Institut Català d’Investigació Química (ICIQ). En el treball, demostra per primer cop el potencial de complexos tipus bis-(trifluorometil)cuprat per funcionar com a agents trifluorometilants, és a dir, per facilitar la incorporació de grups trifluorometil en halurs d’aril. El grup trifluorometil (CF3) es troba formant part estructural d’importants productes farmacèutics i agroquímics a causa de la seva cap acitat única de modificar les propietats físiques, químiques i biològiques de les molècules orgàniques. Aquest treball de fi de grau de Química ha estat realitzat sota la supervisió de les professores Mónica H. Pérez Temprano i Sara Martínez de Salinas, investigadores de l’ICIQ.

El lliurament del premi es va fer el dimarts 30 d’abril a la seu de l’IEC. Joandomènec Ros, president de l’IEC, i Jordi Puigneró, conseller de Polítiques Digitals i Administració Pública de la Generalitat de Catalunya, van presidir l’acte, acompanyats de la resta del consell de govern de l’Institut.

Els Premis Sant Jordi tenen una llarga tradició històrica i contribueixen a assolir la finalitat de l’Institut d’Estudis Catalans de promoure l’alta investigació científica, principalment la de tots els elements de la cultura catalana, Podeu consultar la relació dels treballs premiats en aquest enllaç.