11/12/2019

Estudiants d’Educació Primària entrenen alumnes d’educació especial en un projecte de rugby inclusiu

Aquesta activitat permet als futurs docents apropar-se a la diversitat i a un esport encara poc introduït als centres educatius

Un moment del partit que van jugar estudiants de la URV i alumnes del Col·legi Sant Jordi de Jesús després de l'entrenament.

El joc net, la passió per l’esport, la solidaritat, el treball en equip, la disciplina i el respecte a l’altre, són valors fonamentals en el món del rugby, un esport encara poc introduït als centres escolars, i que per les seues característiques pot convertir-se en un bon instrument d’inclusió social. A diferència d’altres esports, el rugby requereix de jugadors amb capacitats molt diverses (fortalesa, rapidesa, alçada, …), i totes les jugades requereixen de l’equip, unes característiques que el fan encara més inclusiu. Això ha empès al Col·legi Públic d’Educació Especial Sant Jordi de Jesús a programar classes i entrenaments de rugby com a nova activitat al centre. Per dur-la a terme ha buscat  la complicitat del campus Terres de l’Ebre de la URV.

Així, fruit d’un acord de col·laboració entre la URV i la Diputació de Tarragona, institució de la qual depèn l’escola Sant Jordi, els estudiants del tercer grau d’Educació Primària del campus ebrenc preparen sessions d’entrenament per desenvolupar amb 26 alumnes d’entre 16 i 21 anys que requereixen algun tipus d’atenció a la diversitat i que cursen els programes de formació inicial que s’imparteixen al centre: auxiliar de cuina i auxiliar d’instal·lacions electròniques en edificis.

“Per als estudiants de la URV és una experiència molt interessant perquè, d’una banda, els apropa a una diversitat que es poden trobar a les aules de primària, i, de l’altra, s’apropen al rugby com a esport, la qual cosa també els donarà eines quan facin de mestres”, explica Míriam Segura, professora del Grau d’Educació Primària al campus Terres de l’Ebre.

Abans del partit els estudiants de la URV fan un entrenament als alumnes del Col·legi Sant Jordi.

El dinamitzador de psicomotricitat del Sant Jordi, Cristòbal Caballé, ha estat l’impulsor del projecte, després d’haver conegut l’experiència de la fundació escocesa Trust Rugby International. “Als equips d’aquesta lliga pot jugar-hi tothom: homes i dones de diferents edats. I perquè sigui realment inclusiu es busca que els equips estiguin integrats per persones amb diferents capacitats”, explica Caballé, tot precisant que a Cullera (València), hi ha el soci oficial del Trust Rugby International i la idea del Col·legi Sant Jordi és poder participar al torneig del 2020.

De moment, l’alumnat del Sant Jordi s’entrena un dia a la setmana. Els estudiant de la URV els fan d’entrenadors una vegada al mes aproximadament i juguen amb ells un partit. Són els 44 estudiants que cursen l’assignatura d’Ensenyament i Aprenentatge de l’Educació Física II de tercer. “Sortir de l’aula i aplicar la teoria d’una manera pràctica és molt més enriquidor”, expliquen.

Dijous passat va tenir lloc un d’aquests entrenaments amb partit inclòs i els estudiants de la URV van crear dinàmiques per ensenyar-los a passar-se la pilota, mentre que des del Sant Jordi els van ensenyar a fer una sacada nova. El tercer temps, molt important en rugby, és també un punt de trobada en què els estudiants de la URV i l’alumnat del Sant Jordi es coneixen una mica més i desfan estigmes. Una prova més dels valors inclusius del rugby.


Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà.

*