30/01/2019

Estudiants del grau d’Educació Primària afavoreixen les aptituds musicals dels nens de P3

Ho fan a l’Escola El Temple de Tortosa a través del projecte d’innovació docent Beceroles sonores a la URV, impulsat al campus Terres de l’Ebre

Abans de començar la sessió els estudiants de la menció de música van a buscar els xiquets i xiquetes a l'aula del costat donant-los la benvinguda cantant

De la teoria a la pràctica. Nou estudiants de tercer del Grau d’Educació Primària del campus Terres de l’Ebre de la URV que cursen la menció de Música fan pràctiques ensenyant música a xiquets i xiquetes de l’escola El Temple de Tortosa seguint les pautes de la Teoria de l’Aprenentatge Musical d’Edwin Gordon. Es tracta d’un mètode que concep l’aprenentatge de la música com un procés similar al de la parla i treballa per afavorir el desenvolupament de les aptituds musicals de cada xiquet segons les seves pròpies potencialitats i tempos.

Ho fan a través del programa d’Aprenentatge Servei (APS), que ha permès introduir per primera vegada en una escola de primària del territori el projecte “Beceroles sonores a la URV”, un projecte innovador impulsat pel professor del campus ebrenc, Joan Vidal, i Mousiké, el grup de treball de ICE URV sobre models didàctics complexos.

Una de les sessions desenvolupades per estudiants del Grau de Primària a l’escola el Temple de Tortosa.

“Beceroles sonores a la URV”  és el tercer any que es desenvolupa i té el doble objectiu de donar noves eines als estudiants dels graus d’Educació Infantil i de Primària, i que pugui ser útil als centres educatius de l’entorn a l’hora crear coneixement.

En aquest sentit, parteix d’una doble consideració. Per una banda, s’ha observat que sovint els repertoris de cançons i recitats que s’utilitzen, sobretot a l’etapa de l’educació infantil, són pobres en relació a la diversitat modal i rítmica i no s’utilitzen materials didàctics musicals de tipus col·laboratiu. I per un altra, en relació a la formació dels futurs docents, s’ha vist que cal potenciar les seues habilitats d’observació i diagnòstic  per valorar el desenvolupament de les capacitats musicals bàsiques dels alumnes d’educació infantil (0 a 5 anys), el que es coneix com audició preparatòria.

Els nou estudiants del grau de Primària, que intervenen com alumnes de la menció de Música, han impartit, de moment, sis sessions –una per setmana- a 50 alumnes de P-3 de l’escola El Temple. S’alternen la classe setmanalment repartits en dos grups de 25.

“Hem vist que xiquets que no interactuen gaire a la classe aquí són molt participatius”, apunta Marta Ramírez, mestra de P-3 d’El Temple. “Ens sembla un projecte molt interessant i un bon complement per a la classe de música convencional”, afegeix Salomé Igual, l’altra mestra de P-3 d’El Temple. “Els xiquets estan encantats quan els dius avui toca Beceroles tots hi volen anar”, apunten.

Els que també estan encantats són els estudiants del campus ebrenc. Per a ells ha estat una experiència molt enriquidora que hauran d’aparcar momentàniament per a fer el Pràcticum, però que reprendran el proper mes de maig. Divendres 25 de gener van fer l’última sessió d’aquest mes. “Hem après moltíssim i hem pogut veure clarament l’evolució dels xiquets i xiquetes des de la primera classe que vam fer, en què gairebé ningú interactuava, fins avui que la majoria han estat molt participatius”, argumenta Oriol Cebrian, un dels estudiants. “Això no és una classe convencional com les que fem al Pràcticum, al contrari, els deixem llibertat perquè actuïn com vulguin, uns participen i els altres no. És molt interessant veure les seues reaccions”, afegeix per la seua banda Natàlia de la Fuente. Unes percepcions que comparteixen la resta del grup Irene Estellé, Remei Matamoros, Laura Mora, Irina Obis, Ivette Fabregat, Marina Torrente i Cèlia Ruiz. “Aquí aprenem el doble perquè aprenem d’allò que estem vivint”, afegeixen. Tot i que les pràctiques les fan a alumnes d’infantil i ells són de primària, asseguren que aquest és un mètode que adaptat també podran fer servir en els cursos de primària.

Per desenvolupar la classe cada estudiant ha hagut de preparar-se una cançó i un recitat. “Tots se saben tot el repertori, però sempre n’hi ha un que és qui lidera cadascun dels temes”, explica el professor d’Aprenentatge i Ensenyament de la Música, Joan Vidal. El repertori inclou diferents compassos, ritmes i melodies. “És un conglomerat de vitamines a nivell musical que busca activar la part musical dels xiquets i xiquetes”, afegeix.

Al finalitzar la classe, els estudiants i el professor analitzen com ha anat.

Paral·lelament, al campus Terres de l’Ebre de la URV s’ha mantingut el projecte de “Música en família”, amb classes de música de nadons de 0 a 24 mesos i de 24 a 36 mesos acompanyats per un adult i amb els estudiants del grau d’Infantil actuant com observadors i fent un seguiment de cada nadó. Aquest curs han comptat amb la participació de les llars d’infants Mare Natura de Tortosa, Espurna de Jesús, Sagrada Família de Tortosa, Xip Xap de Sant Carles de la Ràpita i Lo Racó del Petit de Camarles. La principal diferència amb l’experiment de l’escola d’El Temple és que al Temple els xiquets i xiquetes no els acompanya cap adult, només els estudiants en pràctiques i les professores d’Infantil.


Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà.

*