14/04/2020

Els estudiants de la URV creen webs amb recursos educatius per als nens i nenes d’educació infantil i primària confinats

Més de 100 futurs mestres han ideat activitats per a infants de 2 a 6 anys, propostes d'aprenentatge amb ludificació i material per al foment de la lectura per a totes les edats

Joc per treballar el llenguatge matemàtic amb nens i nenes de P3, que recull el web "La canalla es queda a casa".

Els estudiants dels graus d’Educació Infantil, d’Educació Primària i del doble grau d’Educació Infantil i Primària han publicat diferents webs amb recursos educatius per als nens i nenes de diferents edats que es troben confinades: La canalla es queda a casa, Aprenem jugant a casa i Cap infant sense Sant Jordi. En total, un centenar de futurs mestres estan creant continguts per donar suport a les famílies, ja sigui a través d’assignatures dels graus o per iniciativa pròpia.

“La canalla es queda a casa” es posa en la pell dels docents

Contes, jocs, activitats matemàtiques, propostes per treballar els hàbits, música, activitats per afavorir la mobilitat i fins i tot un espai dedicat al llenguatge de signes són alguns dels recursos que es poden trobar al web La canalla es queda a casa. Es tracta d’un projecte dels estudiants de segon curs del grau d’Educació Infantil de la URV, que s’han posat en la pell dels mestres que aquestes setmanes elaboren continguts per als nens i nenes d’entre 2 i 6 anys que estan confinats.

Manel Leor, professor del grau d’Educació Infantil, va demanar als estudiants que exercissin de docents “com si es tractés d’un context real”, tal i com ha hagut de fer el professorat de tots els nivells educatius en re-dissenyar la docència perquè sigui virtual. Com a resposta, uns 70 estudiants han creat un centenar de recursos perquè els pares i mares disposin d’eines perquè els infants continuïn aprenent a casa.

Els estudiants de 2n curs d’Educació Infantil que han impulsat el web La canalla es queda a casa en una imatge feta abans del confinament.

Paula Bonillo, Marta Maduell i Anna Lluís han estat les tres estudiants que han liderat el projecte i aquestes darreres setmanes s’han bolcat en l’edició i posada a punt de tots els continguts: “És una doble oportunitat: nosaltres aprenem una forma d’ensenyar diferent, i els infants poden aprendre, divertir-se i passar millor aquests dies de confinament”, afirmen.

Aprenem jugant a casa fa propostes educatives a través del joc

No és l’única iniciativa dels estudiants de la Facultat de Ciències de l’Educació i Psicologia. Un grup d’estudiants de segon curs del doble grau en Educació Infantil i Primària amb menció en anglès que estaven fent les pràctiques en centres educatius quan es va decretar el tancament de les escoles han creat el bloc Aprenem jugant a casa, on s’hi poden trobar jocs virtuals i activitats ludificades.

Olga Garcia, Anna Torné i Núria Gispert han decidit posar a l’abast de les famílies i docents les activitats que estan creant com a alternativa a les primeres pràctiques del grau que tot just estaven fent. S’hi han sumat 9 estudiants més que també alimenten de continguts l’espai i hi han publicat les activitats que han fet en diferents assignatures. “El bloc no sorgeix de cap assignatura en concret, sinó per vocació”, explica Núria Gispert.

Així, ofereixen recursos creats exclusivament per les estudiants i que estan dissenyats com a experiències d’aprenentatge perquè siguin viscudes com un joc. Aprofiten els coneixements de l’assignatura “Organització de l’espai escolar, materials i habilitats docents”, en la qual la professora Tania Molero “ens va introduir dins del món de la ludificació, la qual cosa ens va portar a voler dissenyar les activitats i recursos amb un caire lúdic”, argumenten.

Joc de taula virtual creat per Núria Gispert, estudiant del doble grau d’Educació Infantil i Primària, disponible al bloc “Aprenem jugant a casa”.

Per això, al bloc “Aprenem jugant a casa” s’hi pot trobar, per exemple, un room scape que proposa als participants trobar la cura del coronavirus; una gimcana amb activitats de català, anglès i matemàtiques (L’illa de les fruites); un joc de taula amb activitats, reptes i problemes a superar (Un viatge espacial), i una proposta per celebrar Sant Jordi amb diverses activitats (Un Sant Jordi diferent).

“Cap infant sense Sant Jordi” fomenta el gust per la lectura

Els estudiants de 4t del grau d’Educació Primària del campus Terres de l’Ebre han publicat Cap infant sense Sant Jordi, que inclou material didàctic per fomentar el gust per la lectura. La idea neix a partir d’una proposta de la professora Marta Tena a l’assignatura “Ensenyament i aprenentatge de les llengües III”, que va demanar als estudiants que, voluntàriament, preparessin activitats online per fomentar el gust per la lectura”. S’hi van apuntar vint estudiants que han tingut llibertat per crear les activitats i per escollir les lectures.

Cada conte o text narratiu compta amb una o més activitats dissenyades pels estudiants per treballar la comprensió lectora i oral i l’expressió escrita. Els continguts estan en català i en castellà, però algunes activitats donen l’opció de fer-les en anglès.

El muntatge i disseny de la web l’han realitzat els mateixos alumnes de 4t d’Educació Primària.

Entre els contes i narracions, ordenats per cicles (inicial, mitjà i superior), n’hi ha des de tradicionals, com El llop i les set cabretes, i d’altres relacionats amb la COVID-19, com Els superpoders de la infermera. Entre les activitats proposades s’inclouen jocs amb tauler per demostrar la comprensió lectora o per construir històries noves, activitats de correcció d’errors o sopes de lletres.