15/03/2019

Estudiants de la URV creen jocs per potenciar la interacció entre escoles de Tarragona

Junt amb estudiants de l'Institut Cal·lípolis dirigeixen les activitats de la III Trobada Lúdica de les Escoles de Ponent del Pla Educatiu d'Entorn de la ciutat

Un estudiant de la URV dirigeix una de les activitats de la III Trobada Lúdica de les Escoles de Ponent, al camp de futbol de Torreforta.

Els 35 estudiants de la menció en Educació Física del grau d’Educació Primària de la URV han desenvolupat i dirigit una sèrie de jocs esportius no competitius adreçats als alumnes de 6è de primària i 1r d’ESO de 13 escoles i instituts dels barris de Ponent de Tarragona. Amb aquesta activitat, la III Trobada Lúdica de les Escoles de Ponent, que forma part del Pla Educatiu d’Entorn, es pretén que els alumnes dels diferents centres educatius es coneguin, interaccionin i treballin valors i hàbits de vida saludables. S’ha celebrat aquest matí als camps de futbol municipal de Torreforta i la Granja, amb la participació de més de 800 escolars.

Els estudiants de la URV han elaborat la proposta educativa i han organitzat les activitats posant en pràctica els coneixements de dues assignatures que treballen precisament els aspectes que promou la trobada d’escoles de Ponent: Activitat Física i Salut i Hàbits i Estils de Vida Saludables. “Són assignatures que busquen formar els estudiants com a agents promotors de salut de l’escola, a través de propostes educatives per treballar l’activitat física i els hàbits saludables”, explica Luis Marqués, que és el degà de la Facultat de Ciències de l’Educació i Psicologia.

Òscar Rubio, que és professor de la Facultat explica que aquesta activitat servirà per avaluar els estudiants sobre el procés de preparació, el treball autònom i la capacitat per motivar els nens i nenes. De fet, esdeveniments com aquest també serveixen com a pràctica als estudiants per comprovar que hi ha altres sortides professionals a més de mestre, com ara “crear el seu propi projecte per organitzar activitats i esdeveniments”.

La interrelació entre el dia a dia d’una escola i els coneixements que adquireixen els estudiants del grau d’Educació Primària s’intenta treballar a la facultat amb diverses estratègies. Des de fa dos anys, la professora Patricia Florenza, que és mestra de l’escola Guillem Fortuny de Cambrils, s’ha vinculat a la facultat per impartir l’assignatura Ensenyament i Aprenentatge de l’Educació Física I, de vuit hores setmanals durant aquest quadrimestre. A través dels continguts que imparteix i de les sessions pràctiques a l’Escola Pràctiques, “els estudiants tenen una visió del dia a dia -explica-, que va des de poder atendre alumnes de diversitat sense tenir els recursos, saber buscar alternatives quan falta material o fer una maniobra de Suport Vital Bàsic fins a saber programar, establir els objectius i continguts que els nens hauran d’assolir o tenir estratègies per captar l’atenció”. Per a Florenza, “això els dona una visió més aplicada i propera a la realitat”.

Aquesta és la primera vegada que els estudiants de la Universitat participen en l’activitat del Pla Educatiu d’Entorn, que a més de l’Institut Cal·lípolis i la URV, ha comptat amb la col·laboració de l’Ajuntament de Tarragona, a través de l’IMET, el Consell Esportiu del Tarragonès i el Departament d’Educació de la Generalitat. El Pla educatiu d’entorn és una iniciativa de cooperació educativa entre la Generalitat i l’Ajuntament que vol donar resposta integrada i comunitària a les necessitats educatives dels infants i joves, coordinant i dinamitzant l’acció educativa d’una zona més enllà de l’àmbit escolar.