29/07/2019

Estudiants d’Enologia es formen en viticultura ecològica a Alemanya

L'escola d'estiu, en la qual participen universitaris de cinc països, tindrà lloc a la URV l'any 2020 a través d'un projecte europeu de mobilitat

Estudiants de cinc universitats europees, entre les quals la URV, durant el treball de camp de l'escola d'estiu sobre viticultura ecològica.

Estudiants i professorat de cinc universitats europees, entre les quals la URV, han participat en l’Escola d’Estiu de Viticultura i Enologia Orgànica que es fa a Geisenheim, Alemanya, del 15 al 27 de juliol. L’any 2020, la Facultat d’Enologia acollirà aquesta escola en la seva segon edició.

La celebració de tres edicions d’aquesta activitat formativa i de tres simposis formen part de les accions del projecte finançat pel programa Erasmus + OENOBIO, de mobilitat d’estudiants i professorat. La primera cita ha estat a Alemanya, on 30 estudiants de grau, màster i doctorat, i 12 professors s’han trobat per explorar les possibilitats del que es considera una àrea estratègica en creixement al sector del vi: la viticultura ecològica.

Projecte europeu per millorar el desenvolupament professional i l’ocupabilitat dels enòlegs

Per a aquests estudiants l’escola d’estiu és una oportunitat tant per adquirir nous coneixements com per compartir els propis amb altres estudiants i professors d’universitats europees: la Universitat de Bordeus (França) -coordinadora del projecte-, la Universitat de Torí (Itàlia), la Universitat de Ciències Agrònomes i Medicina Veterinària de Bucarest (Romania), a més de la URV i la Universitat Escola de Geisenheim (Alemanya).

Totes cinc institucions d’educació, junt amb el sindicat Enòlegs Bio de Nova Aquitània (França) i l’organització de productors Ecovin (Alemanya), integren el consorci del projecte OENOBIO, que incideix en el currículum universitari perquè estudiants, futurs investigadors i productors millorin les seves habilitats i competències en l’àmbit de la viticultura ecològica per millorar l’ocupabilitat i el desenvolupament dels enòlegs.

Una de les visites dels estudiants participants en l’OENOBIO a la zona de Geisenheim.

Per part de la URV, s’hi han desplaçat sis estudiants del grau d’Enologia i de l’especialitat Investigació Enològica del Màster en Begudes Fermentades per conèixer millor els processos de producció dels vins ecològics: Alexandre Bru, Isabel Garcia, Otger Costa, Natalie Perez, Júlia Martí i Candela Ruiz. També han participat a l’escola d’estiu els professors Paco López i el Jaume Gramona.

Van arribar-hi amb la base del que han treballat a classe, i a Geisenheim han après la importància de la viticultura ecològica per a “l’equilibri de la vinya i la natura”, explica Alexandre Bru. De fet, ho fan amb un enfocament pràctic: “Som al camp la meitat de les hores; en 30 hectàrees de la universitat amb molts tipus de vinya i diversos sistemes de conducció, poda i viticultura, on fan els seus estudis”. L’intercanvi de coneixements els permetrà “enfocar els conceptes i els problemes d’una forma diferent”, afegeix.